Publication:
Women and Urban Mobility: The importance of recognizing gender differences in urban planning

Loading...
Thumbnail Image
Identifiers
ISBN: 978-84-16829-44-6
Publication date
2019
Defense date
Advisors
Tutors
Journal Title
Journal ISSN
Volume Title
Publisher
Universidad Carlos III de Madrid
Impact
Google Scholar
Export
Research Projects
Organizational Units
Journal Issue
Abstract
One part of the huge legacy left by Jane Jacobs was to give visibility to a very important, but still timid initiative: the participation of women in urban planning. In that line of thought, this paper brings a review about the insertion of the gender differentiated notion in urban planning, especially in the practice of urban mobility. It is easily observed that, despite all the achievements and advances made by women in the last decades, the gender relations, in their complexity beyond binary relations, still present inequalities. These differences are manifested in different scales of cities, which begins within the sphere of the private space and extends in the urban space. If there is something that identifies a thought as feminist and gendered it is the critical reflection on the duality between the public sphere and the private sphere. By focusing on the "women's space" and where they feel secure and belonging, public transport remains an extension of the public sphere—the street—which is historically not their place. By bringing basic theorists and others of feminist discourse, the discussion aims to identify common points and gaps in the discourses to conclude what is already being and what still has to be transmitted today for urban planning that can bring the needed balance on urban mobility, considering the specifications of each gender.
Una parte del gran legado dejado por Jane Jacobs fue dar visibilidad a una iniciativa muy importante, pero todavía tímida: la participación de las mujeres en la planificación urbana. En esta línea de pensamiento, este trabajo trae una revisión sobre la inserción de la visión diferenciada de género en la planificación urbana, especialmente en la práctica de la movilidad urbana. Se observa fácilmente que, a pesar de todos los logros y avances realizados por las mujeres en las últimas décadas, las relaciones de género, en su complejidad más allá de las relaciones binarias, todavía presentan desigualdades. Estas diferencias se manifiestan en las diferentes escalas, que comienzan dentro de la esfera del espacio privado y se extienden en el espacio urbano. Si hay algo que identifica un pensamiento como feminista y de género, es la reflexión crítica sobre la dualidad entre la esfera pública y la esfera privada. Centrándose en el "espacio de las mujeres" y donde se sienten seguras y pertenecientes, el transporte público sigue siendo una extensión de la esfera pública, la calle, que históricamente no es su lugar. Al traer teóricos básicos y otros del discurso feminista, la discusión tiene como objetivo identificar los puntos comunes y las lagunas en los discursos, con el fin de discernir lo que ya está siendo y lo que aún hoy debe transmitirse para la planificación urbana, que pueda aportar el equilibrio necesario en la movilidad urbana considerando las especificaciones de cada sexo.
Description
Comunicación presentada en el Congreso Internacional Interdisciplinar "La ciudad: imágenes e imaginarios" celebrado en la Facultad de Humanidades, Comunicación y Documentación, Universidad Carlos III de Madrid del 12 al 15 marzo de 2018.
Keywords
Estudios de mujeres, Movilidad urbana, Planificación urbana, Ciudades y género, Women Studies, Urban Mobility, Urban Planning, Gendered Cities
Bibliographic citation
Congreso Internacional Interdisciplinar: La ciudad: imágenes e imaginarios. (2018, Getafe). Ana Mejón, Farshad Zahedi, David Conte Imbert (eds.). Getafe: Universidad Carlos III de Madrid, 2019, pp. 37-43