RHE 2009 n. 02 otoño

Recent Submissions

Now showing 1 - 5 of 5
  • Publication
    La Integración del Mercado Español a Finales del Siglo XIX: Los Precios del Trigo Entre 1891 y 1905
    (Universidad Carlos III de Madrid. Instituto Figuerola de Historia Económica, 2009) Matilla García, Mariano; Pérez Pascual, Pedro; Sanz Carnero, Basilio
    The degree of development of Spanish agriculture at the end of the XIX century and the beginning of XX is a controversial issue. In this respect the study of the integration of the domestic market could provide new evidence since the degree of the market integration can be considered an indicator of economic development. By using regional wheat prices this paper analyzes the Spanish market integration between 1891 and 1905. With this aim in mind we employ the usual cointegration approach as well as an alternative method based on spectral analysis that allows taking into consideration the existence of no synchronized cycles.
  • Publication
    Regulación Económica y Mercado en el Sector de las Telecomunicaciones. Telefónica: 1945–1965
    (Universidad Carlos III de Madrid. Instituto Figuerola de Historia Económica, 2009) Calvo Calvo, Ángel
    Este artículo analiza el juego de las fuerzas de regulación y mercado en el sector telefònico español. Su objetivo es explorar los efectos combinados de la intersección entre regulación del monopolio, política econòmica y estrategias empresariales, estableciendo como hipótesis que las peculiaridades de la regulación incidieron decisivamente en el desarrollo de las redes y de los servicios. Cronològicamente, el estudio abarca las dos décadas comprendidas por la transición de la autarquía a los Planes de Estabilización y Desarrollo. En su doble aproximación oferta-demanda, el artículo cuantifica la inversión como expresión de la oferta y repasa las reglas del juego en las que se mueven esas dos fuerzas del mercado. Finalmente, estudia la situación de escasez a la que conduce esa intervención y explica la intervención en precios desde la óptica del balance entre el uso de la misma como elemento de política económica (estabilización) y el poder de negociación del sector. Las conclusiones se hacen eco del impacio de la regulación, subrayando sus aspectos complejos.
    War and Foreign Debt Settlement in Early Republican Spanish America
    (Universidad Carlos III de Madrid. Instituto Figuerola de Historia Económica, 2009) Sicotte, Richard; Vizcarra, Catalina
    Upon gaining independence, most Spanish American countries had accumulated a substantial external debt, and by 1829 each defaulted. It took decades for these countries to settle their debts and even longer for them to access new loans. We argue that a major factor influencing the pattern of debt service was the incidence of war. War created incentives for governments to channel scarce resources to «emergency» spending and domestic debt service, rather than to the repayment of the foreign debt. Interestingly, we detect an asymmetry between countries long in good standing with creditors and those that had only recently settled. Countries that had established a longer record of continuous debt service were far less likely to default in times of war. We also find that international wars were responsible for the largest effects.
  • Publication
    Financiamiento e Inversión Pública en la Argentina en un Periodo de Transición, 1900–1935. Un Enfoque General y Dos Estudios de Caso
    (Universidad Carlos III de Madrid. Instituto Figuerola de Historia Económica, 2009) Regalsky, Andrés Martín; Salerno, Elena
    Entre 1900 y 1935, la economía argentina experimentó importantes cambios desde una orientación fuertemente especializada en la exportación de productos primarios a otra más vinculada al mercado interno, incluyendo una incipiente sustitución de importaciones. Esta trayeetoria se vio acompañada por el crecimiento en el tamaño y en las funciones desempeñados por el Estado. En este trabajo nos aproximamos a esta evolución a través de un análisis de la inversión pública del Estado nacional en dos áreas críticas, ferrocarriles y obras de saneamiento, que dieron lugar a las primeras empresas públicas. También examinamos otras dimensiones de las finanzas públicas: la evolución y estructura de la recaudación tributaria y del endeudamiento público, que debieron proveer los recursos para estas inversiones y que afrontaron desafíos de una envergadura y complejidad crecientes.
  • Publication
    Free Trade, Political Economy and the Birth of a New Economic Nation: Brazil, 1808–1810
    (Universidad Carlos III de Madrid. Instituto Figuerola de Historia Económica, 2009) Cardoso, José Luís
    In late 1807, Brazil was still a part of the Portuguese empire. As a consequence of the outbreak of the Peninsular War, the Prince Regent and the court moved to Brazil, an amazing voyage planned as a way of safeguarding Portugal’s sovereignty over her vast territories. When the royal ships arrived in Brazil, the first measure to be taken was the decree which opened up Brazilian ports to British commercial vessels, thus putting an end to the old system of exclusive colonial trading between Brazil and Portugal. This was indeed the very first sign of a much larger process of economic liberalisation that was shortly to follow. In this process, a special role was to be played by the science of political economy used as a rationale for economic change and ultimately serving as an instrument for political independence.