Free Trade, Political Economy and the Birth of a New Economic Nation: Brazil, 1808–1810

ISSN: 2041-3335 (online)
Universidad Carlos III de Madrid. Instituto Figuerola de Historia Económica
In late 1807, Brazil was still a part of the Portuguese empire. As a consequence of the outbreak of the Peninsular War, the Prince Regent and the court moved to Brazil, an amazing voyage planned as a way of safeguarding Portugal’s sovereignty over her vast territories. When the royal ships arrived in Brazil, the first measure to be taken was the decree which opened up Brazilian ports to British commercial vessels, thus putting an end to the old system of exclusive colonial trading between Brazil and Portugal. This was indeed the very first sign of a much larger process of economic liberalisation that was shortly to follow. In this process, a special role was to be played by the science of political economy used as a rationale for economic change and ultimately serving as an instrument for political independence.
Al final de 1807, Brasil era la joya del imperio portugués. Ante la amenaza de invasión del territorio por parte del ejército napoleónico, y con el objetivo de garantizar el pleno ejercicio de la soberanía política, la corte portuguesa se trasladó a Brasil. La primera acción del Príncipe Regente Don Juan fue decretar la apertura de los puertos brasileños al comercio de las naciones amigas, poniendo fin a un largo periodo de comercio exclusivo colonial entre Brasil y la metrópoli. Gran Bretaña fue la principal beneficiaria de la apertura del comercio brasileño, así como de otras medidas de liberalización económica inspiradas en los principios y doctrinas de la economía política. De esta forma, esta ciencia asumió un papel decisivo en la cimentación de la autonomía económica de la nación brasileña, lo que vendría a afianzar su independencia política en 1822.
free trade, political economy, economic liberalism, Napoleonic wars, Brazil, librecambio, economía política, liberalismo económico, guerras napoleónicas, Brasil
Revista de Historia Económica / Journal of Iberian and Latin American Economic History, Año XXVII, otoño 2009, n. 2, pp. 183-204