Publication:
Aplicación móvil para decoración de espacios con realidad aumentada

Loading...
Thumbnail Image
Identifiers
Publication date
2019-09
Defense date
2019-10-14
Tutors
Journal Title
Journal ISSN
Volume Title
Publisher
Impact
Google Scholar
Export
Research Projects
Organizational Units
Journal Issue
Abstract
Este Trabajo de Fin de Grado se basa en la implementación de una aplicación de decoración que utiliza técnicas de realidad aumentada para ofrecer al usuario dos formas de visualización de diferentes objetos mobiliarios en un espacio escogido. La aplicación se ha desarrollado utilizando el Kit de Desarrollo Software de Wikitude para el desarrollo de las técnicas de realidad aumentada y el motor de videojuegos Unity para la implementación de la aplicación en la plataforma Android. Este proyecto se puede dividir en dos fases bien diferenciadas. Por una parte, el desarrollo de la aplicación 3Design y su posterior documentación en la que se definen y describen las ideas de análisis, diseño e implementación tomadas, así como las pruebas y evaluación de la misma. Por otra parte, el análisis y la investigación realizadas acerca de los dispositivos y sistemas operativos móviles, así como la historia y avances actuales de la realidad aumentada, sus aplicaciones en el ámbito de la decoración y la comparación de las características entre las diferentes herramientas de realidad aumentada y desarrollo Android disponibles en el mercado. Como conclusión, este proyecto podría tener un buen impacto tanto social como económico, así como un gran alcance entre los usuarios Android que podrán gozar, gracias a la aplicación 3Design, de numerosas funcionalidades y objetos mobiliarios entre los que escoger y que, además, le proporcionará una mayor comodidad a la hora de decorar sus hogares.
The purpose of this project is to develop an application that allows users to visualize virtual elements inside a real environment using augmented reality techniques. The application will offer users two visualization possibilities of the offered products. On the one hand, the user will be able to visualize in 3 dimensions the furnishing objects in a real environment (bedroom, living room, etc.) through his Android device´s screen thanks to augmented reality techniques. The software will have a catalogue with different furnishing products (chairs, sofas, tables, etc.) among which customers can choose and then, view them in 3 dimensions, move and rotate them through the space, as well as make screenshots of the scene and delete the selected objects. In this option, the user will have the chance to export the objects that have been placed in the room through the camera and thus, see them in an empty plane with the indicated dimensions, where he will also be able to move and rotate them through the space. On the other hand, the user will be able to choose the option of visualizing the furnishing objects in a plane with the desired length and width dimensions in order to simulate an empty space. As in the previous option, the software will have a catalogue with a wide range of objects that the customer will be able to place on the plane, as well as move and rotate them, in addition to making screenshots of the scene and deleting the selected objects. Additionally, in this option, the user will be able to choose the colour of the walls and the type of floor, as well as the incorporation of doors and windows of different sizes to simulate the desired place as completely as possible. Also, in this option, the customer will be able to observe the plane from the top view or to submerge in the interior and move around in the space for more realism. For all these reasons, this software will allow customers to check how the furniture will look in their rooms before buying them. This will save users from the boring task of spending hours and hours doubting whether the furniture they like so much matches or not with their room, if the colour is the right one and if the dimensions are correct.
Description
Keywords
Realidad aumentada, Juegos de ordenador, Aplicaciones móviles, Augmented reality
Bibliographic citation