Publisher:
Universidad Carlos III de Madrid. Instituto Figuerola de Historia y Ciencias Sociales
Issued date:
2011-03
Citation:
Revista de Historia Económica / Journal of Iberian and Latin American Economic History (Second Series) / Volume 29 / Issue 01 / marzo 2011, pp. 95-121
ISSN:
0212-6109 2041-3335 (online)
DOI:
10.1017/S0212610911000024
Sponsor:
We have received financial support from the Ministerio de Ciencia e Innovación (ECO2009-08204 project) and the Diputación General de Aragón (SEIM research group, SEC 26962 project)
Keywords:
Gravity equation
,
Protectionism
,
Transport costs
,
Late 19th century
,
Ecuación de gravedad
,
Protección
,
Costes de transporte
,
Siglo XIX
Rights:
Atribución-NoComercial-SinDerivadas 3.0 España
Abstract:
This paper studies the role played by different trade barriers (transport
costs, customs and currency) in the evolution of Spanish imports during the
First Globalization (1870-1913). Through the estimation of several gravity
equations with panel data analysThis paper studies the role played by different trade barriers (transport
costs, customs and currency) in the evolution of Spanish imports during the
First Globalization (1870-1913). Through the estimation of several gravity
equations with panel data analysis, we obtain the elasticities of imports to
each barrier, which allows us to combine them into a single ad valorem
measure of barriers to trade (which we call the trade costs tariff equivalent).
More interestingly, the contribution of the barriers to the profile of the tariff
equivalent, as well as the assignment of an active role to the peseta exchange
rate as a barrier, illustrates the existence of a protectionist backlash against
the sustained decline in transport costs in the period 1870-1913.[+][-]
En este artículo se analiza la influencia de diferentes barreras al comercio (costes de transporte, aranceles y tipo de cambio) sobre la evolución de las importaciones españolas durante la Primera Globalización (1870-1913). En primer lugar, partiendo de la ecuEn este artículo se analiza la influencia de diferentes barreras al comercio (costes de transporte, aranceles y tipo de cambio) sobre la evolución de las importaciones españolas durante la Primera Globalización (1870-1913). En primer lugar, partiendo de la ecuación de gravedad, se obtiene la elasticidad importación a cada barrera. En segundo lugar, haciendo uso de esas elasticidades, las distintas barreras se combinan en una medida ad valorem sintética (una tarifa equivalente) de obstáculos al comercio. La contribución de cada barrera a esta tarifa equivalente permite ilustrar el papel jugado por la cotización de la peseta, además de localizar en 1890-1891 la reacción proteccionista española a la sostenida caída internacional de los costes de transporte en el último tercio del siglo XIX.[+][-]