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The peripheral protectionist backlash in the First Globalization: Spain (1870-1913)

dc.contributor.authorFillat, Carmen
dc.contributor.authorGracia, Ana Belén
dc.contributor.authorSabaté Sort, Marcela
dc.date.accessioned2016-03-09T13:55:48Z
dc.date.available2016-03-09T13:55:48Z
dc.date.issued2011-03
dc.description.abstractThis paper studies the role played by different trade barriers (transport costs, customs and currency) in the evolution of Spanish imports during the First Globalization (1870-1913). Through the estimation of several gravity equations with panel data analysis, we obtain the elasticities of imports to each barrier, which allows us to combine them into a single ad valorem measure of barriers to trade (which we call the trade costs tariff equivalent). More interestingly, the contribution of the barriers to the profile of the tariff equivalent, as well as the assignment of an active role to the peseta exchange rate as a barrier, illustrates the existence of a protectionist backlash against the sustained decline in transport costs in the period 1870-1913.en
dc.description.abstractEn este artículo se analiza la influencia de diferentes barreras al comercio (costes de transporte, aranceles y tipo de cambio) sobre la evolución de las importaciones españolas durante la Primera Globalización (1870-1913). En primer lugar, partiendo de la ecuación de gravedad, se obtiene la elasticidad importación a cada barrera. En segundo lugar, haciendo uso de esas elasticidades, las distintas barreras se combinan en una medida ad valorem sintética (una tarifa equivalente) de obstáculos al comercio. La contribución de cada barrera a esta tarifa equivalente permite ilustrar el papel jugado por la cotización de la peseta, además de localizar en 1890-1891 la reacción proteccionista española a la sostenida caída internacional de los costes de transporte en el último tercio del siglo XIX.es
dc.description.sponsorshipWe have received financial support from the Ministerio de Ciencia e Innovación (ECO2009-08204 project) and the Diputación General de Aragón (SEIM research group, SEC 26962 project)es
dc.format.extent27es
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.identifier.bibliographicCitationRevista de Historia Económica / Journal of Iberian and Latin American Economic History (Second Series) / Volume 29 / Issue 01 / marzo 2011, pp. 95-121es
dc.identifier.doi10.1017/S0212610911000024
dc.identifier.issn0212-6109
dc.identifier.issn2041-3335 (online)
dc.identifier.publicationfirstpage95es
dc.identifier.publicationissue1es
dc.identifier.publicationlastpage121es
dc.identifier.publicationtitleRevista de Historia Económica / Journal of Iberian and Latin American Economic Historyes
dc.identifier.publicationvolume29es
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/10016/22495
dc.language.isoenges
dc.publisherUniversidad Carlos III de Madrid. Instituto Figuerola de Historia y Ciencias Socialeses
dc.relation.projectIDGobierno de España. ECO 2009-08204es
dc.relation.publisherversionhttp://dx.doi.org/10.1017/S0212610911000024es
dc.rightsAtribución-NoComercial-SinDerivadas 3.0 España*
dc.rights.accessRightsopen accesses
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/es/*
dc.subject.ecienciaEconomíaes
dc.subject.ecienciaHistoriaes
dc.subject.jelC33
dc.subject.jelF15
dc.subject.jelN73
dc.subject.jelN43
dc.subject.otherGravity equationen
dc.subject.otherProtectionismen
dc.subject.otherTransport costsen
dc.subject.otherLate 19th centuryen
dc.subject.otherEcuación de gravedades
dc.subject.otherProtecciónes
dc.subject.otherCostes de transportees
dc.subject.otherSiglo XIXes
dc.titleThe peripheral protectionist backlash in the First Globalization: Spain (1870-1913)es
dc.typeresearch article*
dc.type.hasVersionVoR*
dc.type.reviewPeerReviewed
dspace.entity.typePublication
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