Publication:
La escuela de Argüelles en la Televisión Española. El caso de Emilio Martínez Lázaro

Loading...
Thumbnail Image
Identifiers
Publication date
2021-05-25
Defense date
Advisors
Tutors
Journal Title
Journal ISSN
Volume Title
Publisher
Ediciones Complutense
Impact
Google Scholar
Export
Research Projects
Organizational Units
Journal Issue
Abstract
En el contexto del cine español del tardofranquismo, a finales de los años sesenta, surge un particular círculo de cinefilia conocido como la Escuela de Argüelles (EA). Los miembros de la EA encuentran serios obstáculos para incorporarse a la industria del cine español, por los cambios fundamentales que sufre el sector en el umbral de la transición a la democracia. En busca de una alternativa, algunos miembros del círculo encuentran a la televisión como un laboratorio idóneo para experimentar sus ambiciones estéticas. Este artículo es el estudio de caso de Emilio Martínez Lázaro, cuya colaboración con TVE hasta la llegada de la Ley Miró a principios de los ochenta, aporta importantes datos para analizar nuestra propuesta: la TVE durante la Transición se convierte en un laboratorio estético alternativo al cine, y en un espacio transitorio que paradójicamente posibilita la carrera cinematográfica de una generación de cinefilia española.
Escuela de Argüelles (EA) was a cinephilia circle that emerged in Madrid in the late 60’s. The young EA’s members encountered serious obstacles for initiating their career in the Spanish film industry, since some fundamental political changes of late Francoism had made difficulties for new filmmaker’s accessibilities. Some EA members found opportunities for filmmaking, paradoxically in Spanish TV (TVE). This study analyses the historical circumstances that transform TVE as a perfect laboratory for experiencing the aesthetical ambitions of this mentioned members of EA. By focusing on the case of Emilio Martínez Lázaro, an outstanding member of EA, this paper will explore the result of this mentioned collaboration. As the hypothesis, this study proposes considering TVE during the Spanish Transition as an alternative educational space for experiencing with film aesthetics. In this regard, the TV series, literary adaptations made in film format, gave an opportunity for, and contributed to the emergence of a new generation of Spanish filmmakers.
Description
Keywords
Escuela de Argüelles, La televisión española, La adaptación literaria, Las series televisivas, Transición española, Spanish tv, Literary adaptation, Tv series, Spanish transition
Bibliographic citation
Zahedi, F. (2021). La escuela de Argüelles en la Televisión Española. El caso de Emilio Martínez Lázaro. Historia y Comunicación Social, 26(1), 5–14.