Publication:
Metadata and ontologies for organizing students’ memories and learning: standards and convergence models for context awareness

Loading...
Thumbnail Image
Identifiers
ISBN: 13-Vol I: 978-84-611-3104-4
Publication date
2006-10
Defense date
Advisors
Tutors
Journal Title
Journal ISSN
Volume Title
Publisher
Open Institute of Knowledge
Impact
Google Scholar
Export
Research Projects
Organizational Units
Journal Issue
Abstract
Este artículo trata de las ontologías que sirven para la comprensión en contexto y la Gestión de la Información Personal (PIM)y su aplicabilidad al proyecto Memex Metadata(M2). M2 es un proyecto de investigación de la Universidad de Carolina del Norte en Chapel Hill para mejorar la memoria digital de los alumnos utilizando tablet PC, la tecnología SenseCam de Microsoft y otras tecnologías móviles(p.ej. un dispositivo de GPS) para capturar el contexto del aprendizaje. Este artículo presenta el proyecto M2, dicute el concepto de los portafolios digitales en las actuales tendencias educativas, relacionándolos con las tecnologías emergentes, revisa las ontologías relevantes y su relación con el proyecto CAF (Context Awareness Framework), y concluye identificando las líneas de investigación futuras.
This paper focuses on ontologies supporting context awareness and Personal Information Management (PIM) and their applicability in Memex Metadata (M2) project. M2 is a research project of the University of North Carolina at Chapel Hill to improve student digital memories using the tablet PC, Microsoft’s SenseCam technology, and other mobile technologies (e.g., a GPS device) to capture context. The M2 project offers new opportunities studying students’ learning with digital technologies. This paper introduces the M2 project; discusses E-portfolios and current educational trends related to pervasive computing; reviews relevant ontologies and their relationship to the projects’ CAF (context awareness framework), and concludes by identifying future research directions.
Description
Keywords
Comprensión contextual, Ontologías, Metadatos, Portafolios electrónicos, Tecnologías emergentes, Sistemas de evaluación del aprendizaje, Educación superior, Normalización, Context Awareness, Ontologies, Metadata, e-Portfolios, Pervasive Technologies, Learning evaluation systems, Higher Education, Standardization
Bibliographic citation
Méndez, Eva, Jane Greenberg. Metadata and ontologies for organizing students’ memories and learning: standards and convergence models for context awareness. En: Current research in Information Sciences and Technologies: Multidisciplinary approaches to Global Information Systems. InSciT2006. Badajoz: Open Institute of Knowledge, 2006, pp. 309-314