Publication:
Transportation costs and the social savings of railroads in Latin America. The case of Peru

dc.contributor.authorZegarra, Luis Felipe
dc.date.accessioned2018-03-22T17:28:45Z
dc.date.available2018-03-22T17:28:45Z
dc.date.issued2013-03
dc.description.abstractThis article estimates the social savings of the railroads in Peru in the late 19th and early 20th centuries. The construction of railroads made it possible for Peruvians to substitute the traditional system of mules and llamas, although only for a few routes. Using primary and secondary sources, I estimate the social savings for 1890, 1904, 1914 and 1918. Social savings ranged between 0.3 per cent and 1.3 per cent of GDP in 1890, but then increased to a range between 3.6 per cent and 9.4 per cent of GDP in 1918. The social savings of railroads in Peru were comparable to those for the United States and Great Britain but were much lower than those for Mexico, Brazil and Argentina, largely because Peru had very few railroads.en
dc.description.abstractEste artículo estima el ahorro social de los ferrocarriles en el Perú a finales del siglo XIX y principios del siglo XX. La construcción de ferrocarriles hizo posible que los peruanos sustituyeran el sistema tradicional de mulas y llamas, aunque solo para algunas rutas. Usando fuentes primarias y secundarias, estimamos el ahorro social para 1890, 1904, 1914 y 1918. El ahorro social se encontró entre 0.3% y 1.3% del PBI en 1890, pero luego Aumentó a un rango entre 3.6% y 9.4% del PBI en 1918. El ahorro social de los ferrocarriles en el Perú fue comparable con el de los Estados Unidos y Gran Bretaña, pero mucho menor que en México, Brasil y Argentina, en gran medida porque el Perú tenía muy pocos ferrocarrileses
dc.format.extent32
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.identifier.bibliographicCitationRevista de Historia Económica / Journal of Iberian and Latin American Economic History (Second Series) / Volume 31 / Issue 01 / march 2013, pp 41-72es
dc.identifier.doihttps://doi.org/10.1017/S0212610913000013
dc.identifier.issn0212-6109
dc.identifier.issn2041-3335 (online)
dc.identifier.publicationfirstpage41
dc.identifier.publicationissue1
dc.identifier.publicationlastpage72
dc.identifier.publicationtitleRevista de Historia Económica / Journal of Iberian and Latin American Economic Historyes
dc.identifier.publicationvolume31es
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/10016/26551
dc.language.isoenges
dc.publisherUniversidad Carlos III de Madrid. Instituto Figuerola de Historia y Ciencias Socialeses
dc.rights© Instituto Figuerola, Universidad Carlos III de Madrid, 2011es
dc.rightsAtribución-NoComercial-SinDerivadas 3.0 España*
dc.rights.accessRightsopen accesses
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/es/*
dc.subject.ecienciaEconomíaes
dc.subject.ecienciaHistoriaes
dc.subject.jelN 70
dc.subject.jelN 76
dc.subject.jelR 40
dc.subject.otherRailroadsen
dc.subject.otherTransportationen
dc.subject.otherEconomic developmenten
dc.subject.otherPeruen
dc.subject.otherLatin Americaes
dc.subject.otherFerrocarrileses
dc.subject.otherTransportees
dc.subject.otherDesarrollo económicoes
dc.subject.otherPerúes
dc.subject.otherAmérica Latinaes
dc.titleTransportation costs and the social savings of railroads in Latin America. The case of Peruen
dc.typeresearch article*
dc.type.hasVersionVoR*
dc.type.reviewPeerReviewed
dspace.entity.typePublication
Files
Original bundle
Now showing 1 - 1 of 1
Loading...
Thumbnail Image
Name:
RHE-2013-XXXI-Zegarra.pdf
Size:
388.72 KB
Format:
Adobe Portable Document Format
Description: