Publication:
Transportation costs and the social savings of railroads in Latin America. The case of Peru

Loading...
Thumbnail Image
Identifiers
Publication date
2013-03
Defense date
Advisors
Tutors
Journal Title
Journal ISSN
Volume Title
Publisher
Universidad Carlos III de Madrid. Instituto Figuerola de Historia y Ciencias Sociales
Impact
Google Scholar
Export
Research Projects
Organizational Units
Journal Issue
Abstract
This article estimates the social savings of the railroads in Peru in the late 19th and early 20th centuries. The construction of railroads made it possible for Peruvians to substitute the traditional system of mules and llamas, although only for a few routes. Using primary and secondary sources, I estimate the social savings for 1890, 1904, 1914 and 1918. Social savings ranged between 0.3 per cent and 1.3 per cent of GDP in 1890, but then increased to a range between 3.6 per cent and 9.4 per cent of GDP in 1918. The social savings of railroads in Peru were comparable to those for the United States and Great Britain but were much lower than those for Mexico, Brazil and Argentina, largely because Peru had very few railroads.
Este artículo estima el ahorro social de los ferrocarriles en el Perú a finales del siglo XIX y principios del siglo XX. La construcción de ferrocarriles hizo posible que los peruanos sustituyeran el sistema tradicional de mulas y llamas, aunque solo para algunas rutas. Usando fuentes primarias y secundarias, estimamos el ahorro social para 1890, 1904, 1914 y 1918. El ahorro social se encontró entre 0.3% y 1.3% del PBI en 1890, pero luego Aumentó a un rango entre 3.6% y 9.4% del PBI en 1918. El ahorro social de los ferrocarriles en el Perú fue comparable con el de los Estados Unidos y Gran Bretaña, pero mucho menor que en México, Brasil y Argentina, en gran medida porque el Perú tenía muy pocos ferrocarriles
Description
Keywords
Railroads, Transportation, Economic development, Peru, Latin America, Ferrocarriles, Transporte, Desarrollo económico, Perú, América Latina
Bibliographic citation
Revista de Historia Económica / Journal of Iberian and Latin American Economic History (Second Series) / Volume 31 / Issue 01 / march 2013, pp 41-72