Publication:
Globalisation, market formation and commoditisation in the Spanish Empire. Consumer demand for Asian goods in Mexico city and Seville, C. 1571/1630

dc.contributor.authorGasch Tomás, José Luis
dc.date.accessioned2019-08-27T12:52:06Z
dc.date.available2019-08-27T12:52:06Z
dc.date.issued2014-09
dc.description.abstractThis article aims to shed light on the process and mechanisms through which Asian manufactured goods (Chinese silk and porcelain, among others) were commoditised and how markets for such goods were formed in the Spanish Empire. After the opening of the Manila Galleon route in 1571 supply of and demand for Asian goods grew in the Spanish Empire, but retail means of supply of such goods were scantly developed. The article offers an econometric model which, when applied to data on a sample of probate inventories of elites of Mexico City and Seville, determines the influence of belonging to private, familial global networks in consumer demand expansion for Asian manufactures throughout the Spanish Empire.en
dc.description.abstractEste artículo pretende arrojar luz sobre el proceso y mecanismos a través de los cuales se formó un mercado de productos asiáticos (sedas y porcelanas chinas, entre otros productos) en el imperio español. Después de la apertura de la ruta del Galeón de Manila en 1571 el suministro y la demanda de productos asiáticos creció en el imperio español, pero los circuitos de comercialización de tales productos estaban todavía escasamente desarrollados. Este artículo ofrece un modelo econométrico que, aplicado a una muestra de inventarios postmortem de las elites de México y Sevilla, pretende determinar la incidencia que tuvo la pertenencia a redes globales familiares privadas en la expansión de la demanda de manufacturas asiáticas en el imperio español.es
dc.description.sponsorshipProyecto de Investigación de Excelencia Junta de Andalucía: Nuevos productos atlánticos. Ciencia, Guerra, Economía y Consumo en la Espanña del Antiguo Régimen. El caso andaluz: 1492-1824 (P09-HUM-5330. Director: Bartolomé Yun Casalilla).es
dc.format.extent33
dc.identifier.bibliographicCitationRevista de Historia Económica / Journal of Iberian and Latin American Economic History (Second Series) / Volume 32 / Issue 02 / September 2014, pp 189-221
dc.identifier.doihttps://doi:10.1017/S021261091400010X
dc.identifier.issn0212-6109
dc.identifier.publicationfirstpage189
dc.identifier.publicationissue2
dc.identifier.publicationlastpage221
dc.identifier.publicationtitleRevista de Historia Económica / Journal of Iberian and Latin American Economic History
dc.identifier.publicationvolume32
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/10016/28726
dc.language.isoeng
dc.publisherUniversidad Carlos III de Madrid. Instituto Figuerola de Historia y Ciencias Sociales
dc.rightsAtribución-NoComercial-SinDerivadas 3.0 España
dc.rights© Instituto Figuerola, Universidad Carlos III de Madrid, 2014
dc.rights.accessRightsopen access
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/es/
dc.subject.ecienciaEconomíaes
dc.subject.ecienciaHistoriaes
dc.subject.jelE21, F61, N30, R21
dc.subject.otherConsumptionen
dc.subject.otherAsian goodsen
dc.subject.otherGlobalisationen
dc.subject.otherFormation of marketsen
dc.subject.otherManila Galleonsen
dc.subject.otherConsumoes
dc.subject.otherProductos asiáticoses
dc.subject.otherGlobalizaciónes
dc.subject.otherFormación de mercadoses
dc.subject.otherGaleones de Manilaes
dc.titleGlobalisation, market formation and commoditisation in the Spanish Empire. Consumer demand for Asian goods in Mexico city and Seville, C. 1571/1630en
dc.typeresearch article*
dc.type.hasVersionVoR*
dc.type.reviewPeerReviewed
dspace.entity.typePublication
Files
Original bundle
Now showing 1 - 1 of 1
Loading...
Thumbnail Image
Name:
RHE-2014-XXXII-Gasch.pdf
Size:
388.9 KB
Format:
Adobe Portable Document Format
Description: