Publication:
El radiodrama experimental en España (1923-2000)

Loading...
Thumbnail Image
Identifiers
Publication date
2019-07-10
Defense date
2019-05-16
Tutors
Journal Title
Journal ISSN
Volume Title
Publisher
Impact
Google Scholar
Export
Research Projects
Geographic coverage
España
Organizational Units
Journal Issue
Abstract
El medio radiofónico no ha muerto. Su audiencia se ha transformado, pero se mantiene e incluso ha aumentado su consumo. Entre el contenido que los usuarios consumen se encuentra el radiodrama, radioteatro o teatro radiofónico, que reaparece en las ondas principalmente encapsulado en un nuevo formato tecnológico denominado podcast. Un nuevo y creciente modo de consumo de radio y audio a la carta, cuyos datos se recogen en los actuales estudios de audiencias. La ficción radiofónica renace y comienza a utilizar este nuevo nicho de mercado de gran interés para las empresas mediáticas. El presente estudio realiza un recorrido teórico y conceptual del radiodrama en España, desde las primeras emisiones radiofónicas en 1923 hasta el 2000. Una aproximación histórica al radiodrama internacional y nacional y, de modo especial, al radiodrama experimental, donde se establecen los precursores de este subgénero. Asimismo, realizamos un análisis de contenido que nos permite conocer las principales características de la emisión del radiodrama en la radio española y un análisis morfológico descriptivo de diez radiodramas experimentales producidos por Radio Nacional de España y enviados a la categoría de dramático radiofónico del Premio Italia en diferentes décadas. Recogemos, a través de entrevistas personales, los puntos de vista de autores y profesionales participantes en la elaboración de radiodramas experimentales y radiodramas de la radio española.
The radio media is not dead. The audience has changed, but it is still there and it has even increased its consumption. One piece of content that is consumed is radio drama, radio theater or radio play, wicht has reappeared on the waves mainly encapsulated in a new technological format called podcast. We are talking about a new and growing mode of consumption of radio and audio on demand, whose data is included in the current audience studies. Radio fiction has been reborn and begins to use this new market niche of great interest for media companies. The present study takes a theoretical and conceptual tour of radio drama in Spain, from the first radio broadcasts in 1923 to the year 2000. We take a historical approach to the international and national radio drama and, especially, to the experimental radio drama, where the precursors of this subgenre are established. Likewise, we have conducted a content analysis that allows us to discover the main characteristics of the broadcast of radio drama on Spanish radio and a descriptive morphological analysis of ten experimental radio dramas produced by Radio Nacional de España and sent to the radio drama category of the Prix Italia through different decades. We gather, through personal interviews, the points of view of authors and professionals participating in the development of experimental radio dramas and radio dramas of Spanish radio.
Description
Keywords
radio, podcast, Radio Nacional de España, Premio Italia, radiodrama, radioteatro, teatro radiofónico, radiodrama experimental, Prix Italia, radio drama, radio theater, radio play, radio fiction, experimental radio drama
Bibliographic citation
Collections