Autarkic Policy and Efficiency in the Spanish Industrial Sector. An Estimate of Domestic Resource cost in 1958

Universidad Carlos III de Madrid. Instituto Laureano Figuerola
The impact of Francoist autarkic economic policy on Spain's economy is assessed using Domestic Resource Cost (DRC) as an indicator. This indicator compares the real opportunity cost of the primary factors used in the production of a certain good with its added value at international prices. Our results indicate that the inefficient allocation of productive factors induced by the interventionist economic policy resulted in a significant loss of efficiency for the economy. Only 50 out of 125 industries or, in other words, 39 per cent of Spanish industrial production, could be considered efficient. However, the paper also shows that the Spanish economy was in a good position to take advantage of the opportunities created by the 1959 reform, as most industrial production was on the verge of relative efficiency.
En este articulo se cuantifica el impacto de la política autárquica franquista sobre la economía española haciendo uso del indicador del Coste Domestico de la Divisa. Este indicador compara el coste de oportunidad real de los factores primarios usados en la producci6n de un determinado bien con su valor agregado a precios internacionales. Los resultados indican que la ineficiente asignaci6n de los factores productivos inducida por la intervencionista política econ6mica tuvo como consecuencia una perdida significativa de eficiencia, ya que s6lo 50 de las 125 industrias estudiadas, o lo que es lo mismo s6lo el 39 por cien de la producci6n industrial, podían ser consideradas eficientes. Sin embargo, los resultados muestran también que, comparativamente, la economía española se encontraba en una buena posici6n para beneficiarse de las reformas puestas en marcha en 1959, pues la mayor parte de la producci6n industrial no se encontraba demasiado alejada de la eficiencia relativa.
Autarky, Exchange control, Domestic resource cost, Import substitution, Autarquia, Control de cambios, Coste domestico de la divisa, Sustitución de importaciones
Revista de Historia Económica / Journal of Iberian and Latin American Economic History, Año XXVI, invierno 2008, n. 3, pp. 439-470