Publication:
Globalization and educational inequality during the 18th to 20th centuries: Latin America in global comparison

dc.contributor.authorBaten, Joerg
dc.contributor.authorMumme, Christina
dc.date.accessioned2015-09-14T15:20:19Z
dc.date.available2015-09-14T15:20:19Z
dc.date.issued2010-09
dc.descriptionSpecial Issue on Latin American Inequality.es
dc.description.abstractThis paper explores the inequality of numeracy and education by studying school years and numeracy of the rich and poor, as well as of tall and short individuals. To estimate numeracy, the age-heaping method is used for the 18th to early 20th centuries. Testing the hypothesis that globalization might have increased the inequality of education, we find evidence that 19th century globalization actually increased inequality in Latin America, but 20th century globalization had positive effects by reducing educational inequality in a broader sample of developing countries. Moreover, we find strong evidence for Kuznets’s inverted U hypothesis, that is, rising educational inequality with GDP per capita in the period until 1913 and the opposite after 1945.es
dc.description.abstractEn este artículo se estudia la inequidad en la alfabetización matemática –numeracy- y en la educación analizando los años de escolarización y alfabetización matemática de ricos y pobres, ya sean individuos altos o bajos. Para estimar la alfabetización matemática utilizamos el método age heaping para los siglos XVIII y XIX. Contrastando la hipótesis de que la globalización puede haber incrementado la inequidad educacional, encontramos evidencias de que la globalización del siglo XIX aumentó esta inequidad mientras la globalización del siglo XX tuvo, sin embargo, efectos positivos en la reducción de la inequidad educacional en una amplia muestra de países en desarrollo. Además, hemos encontrado evidencias que confirman la hipótesis de la U invertida de Kuznets: una relación positiva entre la inequidad educacional y el PBI per cápita en el período anterior a 1913 y lo opuesto en el período posterior a 1945.es
dc.description.sponsorshipThe ESF-GlobalEuroNet and EU HIPOD projects.en
dc.format.extent27es
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.identifier.bibliographicCitationRevista de Historia Económica / Journal of Iberian and Latin American Economic History, Año XXVIII, otoño 2010, n. 2, pp. 279 - 305es
dc.identifier.doi10.1017/S021261091000008X
dc.identifier.issn2041-3335 (online)
dc.identifier.issn0212-6109
dc.identifier.publicationfirstpage279es
dc.identifier.publicationissue2es
dc.identifier.publicationlastpage305es
dc.identifier.publicationtitleRevista de Historia Económica / Journal of Iberian and Latin American Economic Historyes
dc.identifier.publicationvolumeAño XXVIIIes
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/10016/21558
dc.language.isoenges
dc.publisherUniversidad Carlos III de Madrid. Instituto Laureano Figuerolaes
dc.relation.publisherversionhttp://dx.doi.org/10.1017/S021261091000008Xes
dc.rightsAtribución-NoComercial-SinDerivadas 3.0 España*
dc.rights.accessRightsopen access
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/es/*
dc.subject.ecienciaEconomíaes
dc.subject.ecienciaHistoriaes
dc.subject.jelI21
dc.subject.jelN30
dc.subject.jelN36
dc.subject.jelO57
dc.subject.otherHuman capitalen
dc.subject.otherInequalityen
dc.subject.otherAge heapingen
dc.subject.otherNumeracyen
dc.subject.otherGlobalizationes
dc.subject.otherCapital humanoes
dc.subject.otherDesigualdaden
dc.subject.otherGlobalizaciónes
dc.titleGlobalization and educational inequality during the 18th to 20th centuries: Latin America in global comparisonen
dc.typeresearch article*
dc.type.hasVersionVoR*
dc.type.reviewPeerReviewed
dspace.entity.typePublication
Files
Original bundle
Now showing 1 - 1 of 1
Loading...
Thumbnail Image
Name:
RHE-2010-XXVIII-Baten.pdf
Size:
191.24 KB
Format:
Adobe Portable Document Format