Publication: La implantación industrial de Renault en España: los orígenes de FASA-Renault, 1950-1970
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2004
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Fundación SEPI: Centro de Estudios Constitucionales: Instituto Laureano Figuerola
Abstract
Este artículo estudia las dos primeras décadas de actividad industrial en España
de la empresa francesa de automóviles Renault. El trabajo se inicia con un examen
del proceso de negociaciones que desembocó en la concesión de la primera licencia
de fabricación y en la constitución de la sociedad española concesionaria (FASA),
cuyo capital fue enteramente suscrito por accionistas españoles. Durante sus primeros
doce años de vida industrial, FASA creció a un ritmo sostenido, pero adoleció de importantes problemas de calidad y organización. Su verdadera expansión fue pareja al control de la sociedad matriz francesa, efectivo desde 1964. El artículo
finaliza con la exposición de algunos de los factores explicativos del éxito de Renault
en España, entre ellos la adaptación a los condicionantes del mercado local, la concesión de ciertos márgenes de gestión autónoma y la flexibilidad en materia de
exportación.
This article analyses the industrial activity of the French automobile company Renault during its first two decades in Spain. A first section examines the negotiations which concluded in the concession of the Spanish license and the establishment of a Spanish licensee society (FASA). A second part analyses the early years of FASA, in which it experienced a sustained growth overshadowed by product quality and management problems. We show how FASA’s main phase of expansion coincided with the French head office’s control, effective from 1964 on. The last part of the article summarizes some of the factors contributing to the success of Renault in Spain: such as adapting to local market conditions, establishing a certain degree of freedom in management and a more flexible export policy.
This article analyses the industrial activity of the French automobile company Renault during its first two decades in Spain. A first section examines the negotiations which concluded in the concession of the Spanish license and the establishment of a Spanish licensee society (FASA). A second part analyses the early years of FASA, in which it experienced a sustained growth overshadowed by product quality and management problems. We show how FASA’s main phase of expansion coincided with the French head office’s control, effective from 1964 on. The last part of the article summarizes some of the factors contributing to the success of Renault in Spain: such as adapting to local market conditions, establishing a certain degree of freedom in management and a more flexible export policy.
Description
Keywords
Renault, FASA, Industria del automóvil, Concesionarios, Automobile industry, Licensee
Bibliographic citation
Revista de Historia Económica Año XXII primavera 2004 n. 1 pp. 147-175