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Transport costs and economic growth in a backward economy: the case of Peru, 1820-1920

dc.contributor.authorZegarra, Luis Felipe
dc.date.accessioned2016-12-02T14:57:00Z
dc.date.available2016-12-02T14:57:00Z
dc.date.issued2011-12
dc.description.abstractThis paper analyses the system of transportation and discusses the effect of geography and transport infrastructure on transport costs and economic growth in Peru during the 19th and early 20th centuries. Using primary and secondary sources, I find that geography imposed difficult transport challenges on Peruvians during this period. There were no navigable rivers in coastal and highland regions, railroads were scarce and most roads were inadequate for wagons, sometimes even for horses and mules. As a result, transport costs were extremely high, which constituted a barrier to trade, reduced gains from specialisation and retarded economic growth. Therefore, high transport costs seem to be one important factor in explaining the low income levels of Peru in the early 20th century in spite of the country’s large endowments of natural resources.es
dc.description.abstractEste artículo analiza el sistema de transporte y discute el efecto de la geografía y de la infraestructura de transporte en los costos de trasporte y el crecimiento económico en el Perú durante el siglo XIX y principios del siglo XX. Usando fuentes primarias y secundarias, mostramos que la geografía impuso dificultades severas a los peruanos durante este período. El Perú no tuvo ríos navegables en la costa y en la sierra, hubo pocos ferrocarriles, y la mayor parte de los caminos eran inadecuados para carretas, incluso para caballos y mulas. Como resultado, los costos de transporte fueron extremadamente altos, lo que representó una barrera al comercio, redujo las ganancias por especialización y afectó el crecimiento económico. Por lo tanto, los altos costos de transporte parecen ser uno de los factores que explican los bajos niveles de ingreso de los peruanos a principios del siglo XX a pesar de sus grandes dotaciones de recursos naturales.es
dc.format.extent32es
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.identifier.bibliographicCitationRevista de Historia Económica / Journal of Iberian and Latin American Economic History (Second Series) / Volume 29 / Issue 03 / diciembre 2011, pp 361 - 392es
dc.identifier.doi10.1017/S0212610911000188
dc.identifier.issn0212-6109
dc.identifier.issn2041-3335 (online)
dc.identifier.publicationfirstpage361es
dc.identifier.publicationissue3es
dc.identifier.publicationlastpage392es
dc.identifier.publicationtitleRevista de Historia Económica / Journal of Iberian and Latin American Economic Historyes
dc.identifier.publicationvolume29es
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/10016/23931
dc.language.isoenges
dc.publisherUniversidad Carlos III de Madrid. Instituto Figuerola de Historia y Ciencias Socialeses
dc.relation.publisherversionhttp://dx.doi.org/10.1017/S0212610911000188es
dc.rights© Instituto Figuerola, Universidad Carlos III de Madrid, 2011es
dc.rightsAtribución-NoComercial-SinDerivadas 3.0 España*
dc.rights.accessRightsopen accesses
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/es/*
dc.subject.ecienciaEconomíaes
dc.subject.ecienciaHistoriaes
dc.subject.jelN70
dc.subject.jelN76
dc.subject.jelR40
dc.subject.otherTransportationes
dc.subject.otherRailroadses
dc.subject.otherPerues
dc.subject.otherLatin Americaes
dc.subject.otherTransportees
dc.subject.otherCaminoses
dc.subject.otherPerúes
dc.subject.otherAmérica Latinaes
dc.titleTransport costs and economic growth in a backward economy: the case of Peru, 1820-1920es
dc.title.alternativeCostos de Transporte y Crecimiento Económico en una Economía Sub-desarrollada. El Caso del Perú , 1820-1920es
dc.typeresearch article*
dc.type.hasVersionVoR*
dc.type.reviewPeerReviewed
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