Cooperatives before cooperative law: business law and cooperatives in Spain, 1869-1931

ISSN: 2041-3335 (online)
2011-03
Universidad Carlos III de Madrid. Instituto Figuerola de Historia y Ciencias Sociales
Studies of Spanish cooperatives date their spread from the Law on Agrarian Syndicates of 1906. But the first legislative appearance of cooperatives is an 1869 measure that permitted general incorporation for lending companies. The 1931 general law on cooperatives, the first act permitting the formation of cooperatives in any activity, reflects the gradual disappearance of the cooperative’s «business» characteristics. In this paper, we trace the Spanish cooperative’s legal roots in business law and its connections to broader questions of the freedom of association, the formation of joint-stock enterprises and the liability of investors in business and cooperative entities. Our account underscores the similarities of the organizational problems approach by cooperatives and business firms, while at the same time respecting the distinctive purposes cooperatives served.
Los estudios acerca de las cooperativas española datan su difusión a partir de la Ley de Sindicatos Agrícolas de 1906. No obstante, la primera legislación al respecto apareció en 1869, a propósito de la libertad para crear compañías anónimas y de crédito. La ley de 1931 fue la primera sobre cooperativas, permitiendo la creación de cooperativas de todo tipo, y reflejando la gradual desaparición de las cooperativas con características de «empresas». En este artículo perfilamos con detalle el origen legal de las cooperativas españolas en la legislación mercantil; su conexión con cuestiones más generales, como la libertad de asociación, la formación de sociedades anónimas, y la responsabilidad legal asumida por los inversores, tanto en las cooperativas como en otras fórmulas de negocios. Enfatizamos las concomitancias entre la organización de las cooperativas y las fórmulas mercantiles, como también señalamos los propósitos particulares a los que obedecieron las cooperativas.
Cooperative, General incorporation, Business enterprise, Freedom of association, Freedom of contract, Cooperativas, Formación de sociedades anónimas, Fórmulas mercantiles, Libertad de asociación, Libertad para contratar
Revista de Historia Económica / Journal of Iberian and Latin American Economic History (Second Series) / Volume 29 / Issue 01 / marzo 2011, pp. 67 - 93