Endogenous Processes of Colonial Settlement. The Success and Failure of European Settler Farming in Sub-Saharan Africa

2016-09
Universidad Carlos III de Madrid. Instituto Figuerola de Historia y Ciencias Sociales
This paper comments on studies that aim to quantify the long-term economic effects of historical European settlement across the globe. We argue for the need to properly conceptualise «colonial settlement» as an endogenous development process shaped by the interaction between prospective settlers and indigenous peoples. We conduct three comparative case studies in West, East and Southern Africa, showing that the «success» or «failure» of colonial settlement critically depended on colonial government policies arranging European farmer’s access to local land, but above all, local labour resources. These policies were shaped by the clashing interests of African farmers and European planters, in which colonial governments did not necessarily, and certainly not consistently, abide to settler demands, as is often assumed.
Este trabajo hace un balance de los estudios que tienen por objeto cuantificar los efectos económicos a largo plazo de la colonización europea histórica en el mundo. Se defiende la necesidad de conceptualizar adecuadamente «asentamiento colonial» como un proceso de desarrollo endógeno determinado por la interacción entre los potenciales colonos y los pueblos indígenas. Se llevan a cabo tres estudios comparativos de caso en el oeste, el este y el sur de África, mostrando que el «éxito» o «fracaso» del asentamiento colonial dependía fundamentalmente de las políticas que el gobierno colonial organizase para el acceso del agricultor europeo a la tierra local, pero sobre todo, a los recursos de mano de obra local. Estas políticas se determinaron por los intereses en conflicto de los agricultores africanos y los granjeros europeos, y los gobiernos coloniales, en contra de lo que frecuentemente se supone, no acataron necesariamente (y desde luego no de manera consistente) las demandas de los colonos europeos.
Sub-Saharan Africa, Colonial history, Settler farming, Cash-crop production, África subsahariana, Historia colonial, Agricultura de colonos, Producción de cultivos comerciales
Revista de Historia Económica / Journal of Iberian and Latin American Economic History (Second Series) / Volume 34 / Supplement 02 / September 2016, pp. 237–265