Does regulation matter? An analysis of corporate charters in a Laissez-Faire environment

2013-03
Universidad Carlos III de Madrid. Instituto Figuerola de Historia y Ciencias Sociales
Are laws that protect minority investors a necessary condition for the development of stock markets? This paper attempts to answer this question using data on the origins of the corporate sector in Chile to construct an empirical analysis of the contractual provisions included in charters of corporations in the 19th century. Our findings indicate that, even though corporate law at the time was silent with respect to governance rules and investor protection, a significant number of corporations were created and their shares traded. The empirical analysis of the corporate charters reveals that these contracts frequently included provisions favourable to outside investors and the use of these provisions is consistent with the predictions of a simple agency model.
¿Son las leyes que protegen a los accionistas minoritarios una condición necesaria para el desarrollo de los mercados de capitales? Este ensayo intenta responder esta pregunta usando datos sobre los orígenes de las sociedades anónimas en Chile para desarrollar un análisis empírico de las condiciones contractuales incluidas en los estatutos de estas empresas durante el siglo XIX. Se muestra que, pese a que la legislación chilena no incluía normas referidas a gobierno corporativo y protección a accionistas minoritarios, durante este periodo se desarrolló un mercado activo. El análisis empírico revela que los estatutos de las sociedades anónimas frecuentemente incluían cláusulas que establecían derechos para los inversionistas minoritarios y que el uso de estas cláusulas contractuales es consistente con las predicciones de un modelo de agencia simple.
Chile, Corporate governance, Corporate law, Chile, Gobierno corporativo, Derecho de sociedades
Revista de Historia Económica / Journal of Iberian and Latin American Economic History (Second Series) / Volume 31 / Issue 01 / march 2013, pp 11-39