Publication:
La educación femenina en la India durante la época colonial

Loading...
Thumbnail Image
Identifiers
Publication date
2010
Defense date
Advisors
Tutors
Journal Title
Journal ISSN
Volume Title
Publisher
UNED
Impact
Google Scholar
Export
Research Projects
Organizational Units
Journal Issue
Abstract
El sistema de educación femenina en la India es un legado del colonialismo británico puesto en funcionamiento por las misioneras y por los grupos de reformistas indios a mediados del siglo XIX. Las misioneras trataron de propagar la religión cristiana a través de la educación y los reformistas abogaron por una educación siguiendo las tradiciones indias de respeto y sumisión, donde la espiritualidad y la sensibilidad no sólo diferenciaba las mujeres indias de las que no lo eran, también a las mujeres de las castas superiores de otras castas que no podían acceder a la enseñanza formal. Este artículo surgió durante mi estancia en la universidad de Jawahalhal Nehru en Delhi donde pude visitar instituciones educativas como el Victorian Institution. El método de investigación es el genealógico: retraernos al pasado para ver los cambios y transformaciones en los procesos sociales y educativos con el fin de comprender el presente. En la actualidad realizo un estudio sobre la educación femenina en la India en el siglo XXI.
The female education system in India is a legacy of the British colonial times, initiated by missionaries and Indian reformists in the middle of the 19th century. While missionaries intended to spread Christianity through this education system, the reformists contributed to the design of an education system following the Indian tradition of respect and submission, where spirituality and sensitivity not only differentiate Indian women from those who are not, but also women of superior castes from the ones of other castes who cannot have access to formal education. The idea of this article came to me during my stay in the Jawaharlal Nehru University in Delhi where I visited educational institutions such as the Victorian Institution. The research method chosen is the genealogical one: in order to understand the present, we portrait the past and identify changes and transformations which occurred in social and educational processes. Currently, I am conducting a study on women’s education in the 21st century.
Description
Keywords
Educación, Mujeres, India, Women, Education
Bibliographic citation
Val Cubero, A. La educación femenina en la India durante la época colonial. Educación XXI. Vol. 13, n. 2 (2010), pp.185-197