Publication:
Alfabetización en la información y bibliotecas escolares: una experiencia en la comunidad de Madrid

dc.affiliation.dptoUC3M. Departamento de Biblioteconomía y Documentaciónes
dc.contributor.authorMarzal García-Quismondo, Miguel Ángel
dc.contributor.authorCuevas Cervero, Aurora
dc.contributor.authorColmenero Ruiz, María Jesús
dc.contributor.authorCalzada Prado, Francisco Javier
dc.date.accessioned2011-06-30T09:33:57Z
dc.date.available2011-06-30T09:33:57Z
dc.date.issued2004-08
dc.description.abstractUna tarea muy ligada a la labor del documentalista, desde una perspectiva histórica, ha sido el apoyo a las políticas de alfabetización, del mismo modo ha sido una constante en España el empeño por establecer las Bibliotecas Escolares en el sistema educativo. La Sociedad de la Información y sus medios para acceder y representar el conocimiento ha desarrollado un nuevo modo de leer y escribir, una nueva alfabetización más próxima al quehacer documentalista, information literacy, alfabetización de la información. En esta comunicación realizamos una semblanza de la Hª de las Bibliotecas Escolares en nuestro país y exponemos las líneas de trabajo y los primeros resultados del Seminario de Investigación y aplicación experimental “Las Bibliotecas Escolares y la Alfabetización en la Información.
dc.description.abstractA task closely linked to the work of the specialist in documentation sciences, from a historical perspective, has been the support to the policy of literacy, and, in the same way, the determination in Spain to set up School Libraries in the educational system. The Information Society and its means to accede and represent knowledge has developed a new pattern for reading and writing, a new education closer to the chore of the documentation sciences, “Information Literacy”, education of the information. In this communication we tackle a biographical out line of the history of School Libraries in our country and we lay out the working lines and the first results of the Seminary of Research and experimental application School Libraries and information literacy. The interest of this contribution lies in offering a group working vision between entities far from each other at times, School and University. From the research in progressive line, Information Literacy we show the very important role that the Documentation can play in a School Library completely adapted to the new technological environments and to the increasing needs of the community of users and generated by the Knowledge Society
dc.description.statusPublicado
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.identifier.bibliographicCitationIFLA Council and General Conference World Library and Information Congress. 70th IFLA General Conference and Council. 22-27 August 2004. Buenos Aires, Argentina
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/10016/11664
dc.language.isospa
dc.publisherIFLA
dc.relation.eventdate27 al 27 de agosto de 2004
dc.relation.eventnumber70
dc.relation.eventplaceBuenos Aires, Argentina
dc.relation.eventtitleIFLA Council and General Conference World Library and Information Congress. 70th IFLA General Conference and Council
dc.relation.publisherversionhttp://archive.ifla.org/IV/ifla70/papers/114s-Marzal.pdf
dc.rightsAtribución-NoComercial-SinDerivadas 3.0 España
dc.rights.accessRightsopen access
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/es/
dc.subject.ecienciaBiblioteconomía y Documentación
dc.subject.otherAlfabetización en información
dc.subject.otherHistoria de las Bibliotecas Escolares
dc.subject.otherInformation literacy
dc.subject.otherHistory of school libraries
dc.titleAlfabetización en la información y bibliotecas escolares: una experiencia en la comunidad de Madrid
dc.typeconference proceedings*
dc.type.hasVersionVoR*
dspace.entity.typePublication
Files
Original bundle
Now showing 1 - 1 of 1
Loading...
Thumbnail Image
Name:
114s-Marzal.pdf
Size:
199.5 KB
Format:
Adobe Portable Document Format