Congosto Martínez, María Luz2015-09-182015-09-182015-06Redes, (2015), 26(1), 23-52.1579-0185https://hdl.handle.net/10016/21582Desde las elecciones Catalanas de 2010 en que se alcanzó una masa crítica de usuarios españoles en Twitter, esta red social ha jugado un importante papel en la difusión de mensajes en todas las campañas electorales celebradas hasta la fecha en España. El objetivo de esta investigación es aportar luz sobre la participación y la receptividad del ciudadano a los mensajes emitidos en Twitter durante la campaña a las elecciones europeas de 2014. Se ha estudiado la conversación exógena a la organización de los partidos y candidatos al parlamento europeo junto con la endógena de las fuerzas políticas contendientes. En ambos casos se han analizado los patrones de publicación, los temas tratados, la difusión de estos mensajes y los perfiles de los usuarios que participaron.Since Catalan elections in 2010, when a critical mass of Spanish users was reached on Twitter, this social network has played an important role in disseminating messages in all electoral campaigns held in Spain so far. The objective of this research is to shed light on the participation and receptivity of Spanish citizens in Twitter during the campaign for the European elections in 2014. We have studied the exogenous conversation about parties and candidates to the European Parliament and the endogenous conversation among political forces. In both cases we have analyzed the patterns of publication, the issues, the messages spread and the profiles of the users who participated. Endogenous context followed a communication plan with an active participation and focused on issues about the campaign, the electoral system and corruption. Opinion leaders were candidates, parties and some politicians. In contrast, exogenous context was spontaneous, with a passive participation except debates and controversy about the candidates, more sensitive to the controversial and most active in disqualifications. Opinion leaders were the citizenry. The Media and journalists did not lead any of the environments studied.application/pdfspa© 2015 M. L. CongostoAtribución 3.0 EspañaTwitterViralidadCampaña electoralElecciones europeasUnión EuropeaEuropean ElectionsViralityElecciones Europeas 2014: Viralidad de los mensajes en Twitterresearch articleTelecomunicaciones10.5565/rev/redes.529open access23152Redes26AR/0000017245