Zegarra, Luis Felipe2018-03-222018-03-222013-03Revista de Historia Económica / Journal of Iberian and Latin American Economic History (Second Series) / Volume 31 / Issue 01 / march 2013, pp 41-720212-61092041-3335 (online)https://hdl.handle.net/10016/26551This article estimates the social savings of the railroads in Peru in the late 19th and early 20th centuries. The construction of railroads made it possible for Peruvians to substitute the traditional system of mules and llamas, although only for a few routes. Using primary and secondary sources, I estimate the social savings for 1890, 1904, 1914 and 1918. Social savings ranged between 0.3 per cent and 1.3 per cent of GDP in 1890, but then increased to a range between 3.6 per cent and 9.4 per cent of GDP in 1918. The social savings of railroads in Peru were comparable to those for the United States and Great Britain but were much lower than those for Mexico, Brazil and Argentina, largely because Peru had very few railroads.Este artículo estima el ahorro social de los ferrocarriles en el Perú a finales del siglo XIX y principios del siglo XX. La construcción de ferrocarriles hizo posible que los peruanos sustituyeran el sistema tradicional de mulas y llamas, aunque solo para algunas rutas. Usando fuentes primarias y secundarias, estimamos el ahorro social para 1890, 1904, 1914 y 1918. El ahorro social se encontró entre 0.3% y 1.3% del PBI en 1890, pero luego Aumentó a un rango entre 3.6% y 9.4% del PBI en 1918. El ahorro social de los ferrocarriles en el Perú fue comparable con el de los Estados Unidos y Gran Bretaña, pero mucho menor que en México, Brasil y Argentina, en gran medida porque el Perú tenía muy pocos ferrocarriles32application/pdfeng© Instituto Figuerola, Universidad Carlos III de Madrid, 2011Atribución-NoComercial-SinDerivadas 3.0 EspañaRailroadsTransportationEconomic developmentPeruLatin AmericaFerrocarrilesTransporteDesarrollo económicoPerúAmérica LatinaTransportation costs and the social savings of railroads in Latin America. The case of Peruresearch articleN 70N 76R 40EconomíaHistoriahttps://doi.org/10.1017/S0212610913000013open access41172Revista de Historia Económica / Journal of Iberian and Latin American Economic History31