Citation:
Revista de Historia Económica / Journal of Iberian and Latin American Economic History (Second Series) / Volume 35 / Iusse 02 / September 2017, pp. 175–206
xmlui.dri2xhtml.METS-1.0.item-contributor-funder:
Ministerio de Economía y Competitividad (España) Generalitat de Catalunya
Sponsor:
Financial assistance provided by the Spanish government (HAR2015-69620-C2-1-P) and
by the Generalitat de Catalunya (2014-SGR-1345) is also gratefully acknowledged.
Review:
PeerReviewed
Project:
Gobierno de España. HAR2015-69620-C2-1-P
Keywords:
Agricultural policy
,
Wine market
,
Early 20th century
,
France
,
Spain
,
Política agrícola
,
Mercado vinícola
,
Inicios del siglo XX
,
Francia
,
España
In the early 20th century, governments not only used trade policy to
protect domestic agricultural markets, but they also introduced regulations affecting quality, quantity and prices. In this article I assess the differences in the state intervention in wineIn the early 20th century, governments not only used trade policy to
protect domestic agricultural markets, but they also introduced regulations affecting quality, quantity and prices. In this article I assess the differences in the state intervention in wine markets in two major wine-producing countries, France and Spain, and try to explain the reasons for them. To do so, I examine the specific features of their markets and productive systems, the winegrowers’ collective action, and the political framework in
each country. I argue that the differences are related to (a) the strength and
cohesion of the winegrowers’ lobby, (b) the winegrowers’ relationship with
political parties and (c) the state’s ability to respond to their demands.[+][-]
A comienzos del siglo XX, los gobiernos no sólo utilizaban la política
comercial para proteger los mercados agrícolas nacionales, sino que también introdujeron regulaciones sobre la calidad, la cantidad y los precios de los productos. En este artículo trato dA comienzos del siglo XX, los gobiernos no sólo utilizaban la política
comercial para proteger los mercados agrícolas nacionales, sino que también introdujeron regulaciones sobre la calidad, la cantidad y los precios de los productos. En este artículo trato de evaluar las diferencias en la intervención del Estado en los mercados vinícolas en dos de los principales países productores de vino, Francia y España, y las razones de las mismas. Para ello, examino las características específicas de sus mercados y sistemas productivos, la acción colectiva de los viticultores y el marco político de cada país. Sostengo que las diferencias están relacionadas con (a) la fuerza y cohesión del ‘lobby’ vitícola, (b) la relación entre viticultores y partidos políticos, y (c) la capacidad del Estado para responder a sus demandas.[+][-]