Partial discharge inception voltage in turn-to-turn insulation systems: modelling and uncertainties

e-Archivo Repository

Show simple item record

dc.contributor.advisor Martínez Tarifa, Juan Manuel
dc.contributor.advisor Robles Muñoz, Guillermo
dc.contributor.author Gómez de la Calle, Manuel
dc.date.accessioned 2022-05-17T09:14:00Z
dc.date.available 2022-05-17T09:14:00Z
dc.date.issued 2021-11
dc.date.submitted 2022-01-25
dc.identifier.uri http://hdl.handle.net/10016/34821
dc.description.abstract In the late 19th century, the extraordinary inventors and pioneers Nikola Tesla, Thomas Edison, and George Westinghouse dreamed of transforming the world. After more than a hundred years since then, electricity has not stopped growing and is set to become the largest industrial system created by humanity. The democratization of hybrid and electric cars, and even more the future electrification of the aeronautical industry are signs of its unstoppable evolution. As a system in constant improvement and evolution, it has not been without challenges to overcome without compromising its reliability. One of the phenomena that continues to be a threat and reduces the reliability of machines are partial discharges. These events affect the insulation system and can cause a material failure that can translate into equipment damage, power supply interruption and even incendiary and explosive events. One of the cornerstones that this electrical system relies on is alternating current motors. Spurred on by progress in semiconductors and the discovery of the microprocessor, aging of DC motors have taken over. Since then, the electronic control of these motors has become essential, to the point that for small power rated machines, a single set is sold: “copper, iron and silicon”. Unexpectedly, this improved speed control caused a significant reduction in the reliability of the motors, causing unforeseen failures in the insulation systems. Since the turn-to-turn insulation is the Achilles heel for most of these motors, this will be the core subject in this dissertation. This problem has been an ordeal in the way of designers, due to its stochastic nature and the uncertainties associated with the different models proposed in the literature. With the development of this thesis, it is intended to model the phenomenon of partial discharges, combining finite element calculations with the results obtained in laboratory tests, to predict the appearance of partial discharges. Likewise, the impact of the different sources of uncertainty on the models will be analyzed. These uncertainties constitute a powerful tool for electrical designers, since they mark the strategy to follow in their design, according to the boundary conditions of the system.
dc.description.abstract A finales del siglo XIX, los extraordinarios inventores y pioneros Nikola Tesla, Thomas Edison y George Westinghouse soñaron con transformar el mundo. Tras más de cien años desde entonces, la electricidad no ha dejado de crecer y se postula a convertirse en el mayor sistema industrial creado por la humanidad. La democratización de los coches híbridos y eléctricos, y aún más la futura electrificación de la industria aeronáutica son muestras de su imparable evolución. Como sistema en constante mejora y evolución, no ha estado exento de desafíos que superar sin comprometer su fiabilidad del mismo. Uno de los fenómenos que continúa siendo una amenaza y reduce la fiabilidad de las máquinas son las descargas parciales. Estos eventos afectan al sistema de aislamiento, pudiendo ocasionar un fallo del material que se puede traducir en daños de los equipos, interrupción del suministro eléctrico e incluso eventos incendiarios y explosivos. Una de las piedras angulares que las que se apoya este sistema eléctrico son los motores de corriente alterna. Espoleados por el progreso en los semiconductores y el descubrimiento del microprocesador, se han impuesto a los vetustos motores de corriente continua. Desde entonces, el control de electrónico de estos motores se han hecho imprescindible, hasta el punto de que para pequeñas potencias se vende un solo conjunto: “cobre, hierro y silicio”. De manera inesperada, este control mejorado de la velocidad causó una importante reducción de la fiabilidad de los motores, ocasionando fallos imprevistos en los sistemas de aislamiento. Puesto que el talón de Aquiles en la mayoría de estos motores es el aislamiento espira-espira, éste va a ser el objeto de estudio de estas tesis. Esta problemática ha sido un calvario en el camino de los diseñadores, debido a su carácter estocástico y las incertidumbres asociadas a los diferentes modelos propuestos en la literatura. Con el desarrollo de esta tesis, se pretende modelar el fenómeno de descargas parciales, combinando los cálculos de elementos finitos con los resultados obtenidos en los ensayos de laboratorio, para predecir la aparición de descargas parciales. Asimismo, se analizará el impacto que tienen en los modelos las diferentes fuentes de incertidumbre. Estas incertidumbres constituyen una potente herramienta para los diseñadores eléctricos, ya que les marcan la estrategia a seguir en su diseño, de acuerdo a las condiciones de contorno del sistema.
dc.language.iso eng
dc.relation.haspart https://doi.org/10.1109/ACCESS.2020.3018870
dc.relation.haspart https://doi.org/10.1109/MEI.2019.8689431
dc.relation.haspart https://doi.org/10.1109/ICD.2016.7547528
dc.rights Atribución-NoComercial-SinDerivadas 3.0 España
dc.rights.uri http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/es/
dc.subject.other Insulation design
dc.subject.other Inverter-fed machine
dc.subject.other Partial discharges
dc.subject.other Schumann's criterion
dc.subject.other Paschen's Law
dc.subject.other Temperature
dc.subject.other Townsend's coefficients
dc.subject.other Diseño de aislamiento
dc.subject.other Máquina alimentada por inversor
dc.subject.other Descargas parciales
dc.subject.other Criterio de Schumann
dc.subject.other Ley de Paschen
dc.subject.other Temperatura
dc.subject.other Coeficientes de Townsend
dc.title Partial discharge inception voltage in turn-to-turn insulation systems: modelling and uncertainties
dc.type doctoralThesis
dc.subject.eciencia Ingeniería Industrial
dc.rights.accessRights openAccess
dc.description.degree Programa de Doctorado en Ingeniería Eléctrica, Electrónica y Automática por la Universidad Carlos III de Madrid
dc.description.responsability Presidente: Armando Rodrigo Mor.- Secretario: Fernando Álvarez Gómez.- Vocal: Joaquín Granado Romero
dc.contributor.departamento Universidad Carlos III de Madrid. Departamento de Ingeniería Eléctrica
dc.contributor.tutor Martínez Tarifa, Juan Manuel
 Find Full text

Files in this item

*Click on file's image for preview. (Embargoed files's preview is not supported)


The following license files are associated with this item:

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record