Cuando uno no basta. La percepción profesional de la eficacia de los mecanismos tradicionales de autorregulación periodística en el nuevo contexto del periodismo

e-Archivo Repository

Show simple item record

dc.contributor.author Herrera Damas, Dacil Susana
dc.contributor.author Maciá Barber, Carlos
dc.contributor.author Luengo Cruz, María
dc.date.accessioned 2022-05-11T15:57:28Z
dc.date.available 2022-05-11T15:57:28Z
dc.date.issued 2018
dc.identifier.bibliographicCitation Estudios Sobre el Mensaje Periodístico, Vol. 24, N.1 (2018), pp. 213-231
dc.identifier.issn 1134-1629
dc.identifier.uri http://hdl.handle.net/10016/34778
dc.description.abstract The aim of this article is to analyse the perception of Spanish journalists in relation to the greater or lesser effectiveness of traditional self regulation mechanisms in comparison to new mechanisms that have recently emerged with the arrival of digital technologies. Results from surveys (n=420), in-depth interviews (n=30) and focus groups (n=6) confirm the acceptance of these mechanisms whose greatest impact requires the operation of all of them as a “system”, because considered individually, none are as effective in securing more ethical behavior in the company which decides to use them. The instrument that receives the highest score (7.5) is the public pressure through social networks. The concept of a seal of ethical quality has been valued in line with the existing mechanisms. In any case, it seems that neither the seal nor the rest of the analyzed instruments may ever replace the personal ethics of the journalist that appears as the bedrock of the strata that determines ethics in journalistic outlets.
dc.description.abstract En los últimos sesenta años se ha producido un gran progreso teórico en la investigación de la comunicación, en particular de los efectos de los medios en la gente (Neuman & Guggenheim, 2011). Sin embargo, se ha prestado poca atención a la evolución de la influencia percibida de los medios sobre las personas, excepto en el caso del efecto de tercera persona (Davison, 1983). Este estudio muestra cómo la gente es capaz de reflexionar sobre los efectos mediáticos y sugerir teorizaciones que pueden estar vinculadas a casi todas las teorías de los efectos de los medios (Neuman y Guggenheim, 2011). Observamos cómo persisten las perspectivas críticas sobre la manipulación de los medios de comunicación entre generaciones. También se demuestra que las personas son conscientes de algunas de las variables que pueden moderar la influencia de los medios de comunicación sobre las personas. Sin embargo, el estudio también muestra que, a pesar de ser capaces de teorizar, las personas no son conscientes de sus propios sesgos, y el efecto de tercera persona surge de manera espontánea.
dc.format.extent 19
dc.language.iso eng
dc.publisher Universidad Complutense de Madrid
dc.rights Atribución 3.0 España
dc.rights.uri http://creativecommons.org/licenses/by/3.0/es/
dc.subject.other Ethics
dc.subject.other Self Regulation Mechanisms
dc.subject.other Journalism
dc.subject.other Perception
dc.subject.other Seal
dc.subject.other Spain
dc.subject.other Ética
dc.subject.other Mecanismos De Autorregulación
dc.subject.other Periodismo
dc.subject.other Percepción
dc.subject.other Sello
dc.subject.other España
dc.title Cuando uno no basta. La percepción profesional de la eficacia de los mecanismos tradicionales de autorregulación periodística en el nuevo contexto del periodismo
dc.title.alternative When one is not enough. Professional Perception of Traditional Ethical Mechanisms for New Times in Journalism
dc.type article
dc.subject.eciencia Ciencias de la Información
dc.identifier.doi https://doi.org/10.5209/ESMP.59946
dc.rights.accessRights openAccess
dc.relation.projectID Gobierno de España. CSO2010-15575
dc.type.version publishedVersion
dc.identifier.publicationfirstpage 213
dc.identifier.publicationissue 1
dc.identifier.publicationlastpage 231
dc.identifier.publicationtitle Estudios Sobre el Mensaje Periodistico
dc.identifier.publicationvolume 24
dc.identifier.uxxi AR/0000021118
 Find Full text

Files in this item

*Click on file's image for preview. (Embargoed files's preview is not supported)


The following license files are associated with this item:

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record