Libraries have had to reorient their activities and services due to the closure of their physical facilities during the Covid-
19 crisis. In the framework of higher education, educational institutions have transferred their teaching and research
to the onlinLibraries have had to reorient their activities and services due to the closure of their physical facilities during the Covid-
19 crisis. In the framework of higher education, educational institutions have transferred their teaching and research
to the online environment. University libraries have always been an essential element in the development of teaching
and educational activities, and their role has been crucial during the confinement period. This research aims to analyze
how Spanish university libraries have communicated this new way of providing their services through Twitter during the
first weeks of the state of alarm. A total of 11,867 tweets and retweets from 56 libraries were analyzed based on an ad
hoc thematic categorization. The conclusions highlight the role of libraries in the face of the health emergency and the
transformation and publicity of this new way of working, as well as their role as an important information point to keep
up to date with the current situation of the pandemic.[+][-]
Las bibliotecas han tenido que reorientar sus actividades y servicios ante el cierre de sus instalaciones físicas debido a la
crisis de la Covid-19. En el marco de la enseñanza superior, las instituciones educativas han trasladado su docencia e investigación
Las bibliotecas han tenido que reorientar sus actividades y servicios ante el cierre de sus instalaciones físicas debido a la
crisis de la Covid-19. En el marco de la enseñanza superior, las instituciones educativas han trasladado su docencia e investigación
al entorno online. Las bibliotecas universitarias, siempre han constituido un elemento esencial en el desarrollo
de actividades docentes y educativas y durante el confinamiento su papel ha sido clave. Esta investigación tiene por
objetivo analizar cómo las bibliotecas universitarias españolas han comunicado la nueva forma de prestar sus actividades
a través de Twitter durante las primeras semanas del estado de alarma. Se analizaron 11.867 tweets y retweets de 56
bibliotecas. Para su análisis se realiza una categorización temática ad hoc. Se concluye poniendo en valor el papel de las
bibliotecas ante la emergencia sanitaria y la rapidez de actuación en la transformación y publicidad de su nueva forma
de trabajar. Asimismo, se destaca su papel como punto informativo importante para seguir la actualidad de la pandemia.[+][-]