Comunicación, ciudadanía y cambio social. Diseño de un modelo de investigación y acción para democratizar la comunicación desde la noción de reforma mediática
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Comunicación, ciudadanía y cambio social. Diseño de un modelo de investigación y acción para democratizar la comunicación desde la noción de reforma mediática
Other title:
Communication, Citizenship and Social Change. Design of a Research and Action Model to Democratize the Communication based on the Notion of Media Reform
Keywords:
Comunicación para el Cambio Social
,
Reforma Mediática
,
Economía Política de la Comunicación
,
Movimientos Sociales
,
Educomunicación
,
Communication for Social Change
,
Media Reform
,
Political Economy of Communication
,
Social Movements
,
Educommunication
Este artículo intenta diseñar un modelo de análisis e investigación y acción basado en las distintas dimensiones y objetos de estudio
que comprende la relación entre comunicación, ciudadanía y cambio social. Partiendo de la revisión documental de literatura dEste artículo intenta diseñar un modelo de análisis e investigación y acción basado en las distintas dimensiones y objetos de estudio
que comprende la relación entre comunicación, ciudadanía y cambio social. Partiendo de la revisión documental de literatura de
referencia, se plantea un diálogo entre la comunicación para el desarrollo y el concepto de reforma mediática, una noción que ayuda
a complejizar el campo, integrando aportes de la teoría de los movimientos sociales y la economía política de la comunicación. En
torno a la pregunta de “qué puede hacer la ciudadanía organizada para reformar la comunicación”, el modelo integra diferentes
dimensiones de la participación y distintas acciones de reformas desde dentro y fuera del sistema de medios.[+][-]
This article intends to design an analysis and research and action model based on the different dimensions and study objects
involved in the relationship between communication, citizenship and social change. Starting by reviewing some documents from
the refeThis article intends to design an analysis and research and action model based on the different dimensions and study objects
involved in the relationship between communication, citizenship and social change. Starting by reviewing some documents from
the referenced literature, a dialogue is proposed between communication for development and the concept of media reform, a
notion that enables a more complex study of this eld. It integrates contributions from the social movement theory and the political
economy of communication. Regarding the question “What can organized citizens do in order to reform the communication?”
this model integrates different dimensions of participation and different reform actions both inside and outside the media system.[+][-]