Citation:
Revista de Historia Económica / Journal of Iberian and Latin American Economic History (Second Series) / Volume 34 / Issue 01 / March 2016, pp 81–109
The power of the elites became the dominant explanation of the extension of the franchise and expansion of the provision of public services. Peru from 1876 to 1940 presents a contrasting case. Although restricting political participation through literacy requiThe power of the elites became the dominant explanation of the extension of the franchise and expansion of the provision of public services. Peru from 1876 to 1940 presents a contrasting case. Although restricting political participation through literacy requirements, Peru saw an increase in literacy and schooling. Nevertheless, the relative power of the national and local elites articulated the national policies resulting in unequal provision of education. Constrained political access of the economic minority, the indigenous population, translated into a widening gap in terms of educational attainment.[+][-]
El poder de las élites se ha convertido en el factor explanatorio de la extensión del sufragio y de la provisión de servicios públicos. Perú desde 1876 a 1940 presenta un caso diferente. A pesar de un sistema de sufragio calificado, restringido a los alfabetosEl poder de las élites se ha convertido en el factor explanatorio de la extensión del sufragio y de la provisión de servicios públicos. Perú desde 1876 a 1940 presenta un caso diferente. A pesar de un sistema de sufragio calificado, restringido a los alfabetos, hubo un aumento en las tasas de alfabetización y de escolaridad. El poder relativo de las élites nacionales y regionales se manifestó en la articulación de las políticas nacionales con un resultado desigual en la provisión de educación. La restricción en el acceso político de la minoría económica, la población indígena, se convirtió en una creciente brecha en materia educativa.[+][-]