Why Did the Mediterranean Fail to Globalise? Real Wages and Labour Market Integration in the 19th Century

e-Archivo Repository

Show simple item record

dc.contributor.author Caruana-Galizia, Paul
dc.date.accessioned 2020-10-02T08:02:04Z
dc.date.available 2020-10-02T08:02:04Z
dc.date.issued 2015-09
dc.identifier.bibliographicCitation Revista de Historia Económica / Journal of Iberian and Latin American Economic History (Second Series) / Volume 33 / Supplement 02 / September 2015, pp. 257-285
dc.identifier.issn 0212-6109
dc.identifier.uri http://hdl.handle.net/10016/31008
dc.description.abstract Can low emigration rates from the Mediterranean to the Atlantic economy partly explain its relative economic decline over the 19th century? Time series tests of real wage integration show that the Maghreb and Eastern Mediterranean exported enough labourers to experience labour market integration, while the emigration rates of the northern Mediterranean, were not high enough. As the latter group comprised most of the region’s economic weight, the Mediterranean as a whole was held back. The wage gap between the first two groups and the Atlantic economy was the highest, but journey costs relative to wage levels were roughly similar across the Mediterranean. The incentive-vs.-cost arithmetic favoured emigration from the Maghreb and Eastern Mediterranean.
dc.description.abstract ¿Pueden las bajas tasas de emigración del Mediterráneo en la economía atlántica explicar en parte su declive económico a lo largo del siglo XIX? Los test de series temporales de integración de salarios realesmuestran que los países del Magreb y del Mediterráneo oriental exportaron trabajadores suficientes para experimentar integración en los mercados de trabajo; sin embargo, las tasas de emigración de los países del Norte del Mediterráneo no fueron lo suficientemente elevadas. Como este segundo grupo representaba el mayor peso económico de la región, el conjunto del Mediterráneo se resintió. El diferencial salarial entre los dos primeros grupos y la economía atlántica fue uno de losmás elevados, pero el coste del transporte en relación a los niveles salariales era más o menos similar en todo el Mediterráneo. El cálculo «incentivo frente a coste’ favoreció la emigración de los países del Magreb y del Mediterráneo oriental.
dc.language.iso eng
dc.publisher Universidad Carlos III de Madrid. Instituto Figuerola de Historia y Ciencias Sociales
dc.rights Atribución-NoComercial-SinDerivadas 3.0 España
dc.rights.uri http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/es/
dc.subject.other Real wages
dc.subject.other Labour markets
dc.subject.other Globalisation
dc.subject.other Migration
dc.subject.other Mediterranean
dc.subject.other Salarios reales
dc.subject.other Mercados de trabajo
dc.subject.other Globalización
dc.subject.other Emigración
dc.subject.other Mediterráneo
dc.title Why Did the Mediterranean Fail to Globalise? Real Wages and Labour Market Integration in the 19th Century
dc.type article
dc.type.review PeerReviewed
dc.subject.eciencia Economía
dc.subject.eciencia Historia
dc.identifier.doi https://doi.org/10.1017/S0212610915000142
dc.rights.accessRights openAccess
dc.type.version publishedVersion
dc.identifier.publicationfirstpage 257
dc.identifier.publicationissue 2
dc.identifier.publicationlastpage 285
dc.identifier.publicationtitle Revista de Historia Económica / Journal of Iberian and Latin American Economic History
dc.identifier.publicationvolume 33
 Find Full text

Files in this item

*Click on file's image for preview. (Embargoed files's preview is not supported)


The following license files are associated with this item:

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record