Publisher:
Universidad Carlos III de Madrid. Instituto Figuerola de Historia y Ciencias Sociales
Issued date:
2015-09
Citation:
Revista de Historia Económica / Journal of Iberian and Latin American Economic History (Second Series) / Volume 33 / Supplement 02 / September 2015, pp. 257-285
Rights:
Atribución-NoComercial-SinDerivadas 3.0 España
Abstract:
Can low emigration rates from the Mediterranean to the Atlantic economy
partly explain its relative economic decline over the 19th century? Time
series tests of real wage integration show that the Maghreb and Eastern
Mediterranean exported enough labourers Can low emigration rates from the Mediterranean to the Atlantic economy
partly explain its relative economic decline over the 19th century? Time
series tests of real wage integration show that the Maghreb and Eastern
Mediterranean exported enough labourers to experience labour market
integration, while the emigration rates of the northern Mediterranean, were
not high enough. As the latter group comprised most of the region’s
economic weight, the Mediterranean as a whole was held back. The wage gap
between the first two groups and the Atlantic economy was the highest, but
journey costs relative to wage levels were roughly similar across the
Mediterranean. The incentive-vs.-cost arithmetic favoured emigration from
the Maghreb and Eastern Mediterranean.[+][-]
¿Pueden las bajas tasas de emigración del Mediterráneo en la economía
atlántica explicar en parte su declive económico a lo largo del siglo XIX? Los test
de series temporales de integración de salarios realesmuestran que los países del
Magreb y del Mediterr¿Pueden las bajas tasas de emigración del Mediterráneo en la economía
atlántica explicar en parte su declive económico a lo largo del siglo XIX? Los test
de series temporales de integración de salarios realesmuestran que los países del
Magreb y del Mediterráneo oriental exportaron trabajadores suficientes para
experimentar integración en los mercados de trabajo; sin embargo, las tasas de
emigración de los países del Norte del Mediterráneo no fueron lo suficientemente
elevadas. Como este segundo grupo representaba el mayor peso económico
de la región, el conjunto del Mediterráneo se resintió. El diferencial
salarial entre los dos primeros grupos y la economía atlántica fue uno de losmás
elevados, pero el coste del transporte en relación a los niveles salariales era más
o menos similar en todo el Mediterráneo. El cálculo «incentivo frente a coste’
favoreció la emigración de los países del Magreb y del Mediterráneo oriental.[+][-]