Skill Selectivity in Transatlantic Migration: The Case of Canary Islanders in Cuba

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dc.contributor.author Juif, Dacil Tania
dc.date.accessioned 2020-10-02T07:05:34Z
dc.date.available 2020-10-02T07:05:34Z
dc.date.issued 2015-09
dc.identifier.bibliographicCitation Revista de Historia Económica / Journal of Iberian and Latin American Economic History (Second Series) / Volume 33 / Supplement 02 / September 2015, pp. 189–222
dc.identifier.issn 0212-6109
dc.identifier.uri http://hdl.handle.net/10016/31006
dc.description.abstract The skill composition of European migrants to the New World and their contribution to the human capital and institutional formation in destination countries are popular topics in economic history. This study assesses the skill composition of 19th century transatlantic migrants to Cuba. It finds that nearly half of the European immigrants originate from the Spanish province of the Canary Islands, which displays the lowest literacy and numeracy rates of Spain. Even within this province, those who left belonged to the least skilled section of the population. By promoting the influx of a cheap and poorly educated white workforce that replaced African slaves on their sugar estates, large landowners in Cuba contributed to the perpetuation of high economic, political and social inequality.
dc.description.abstract La selección educacional de los migrantes europeos al Nuevo Mundo y su contribución al capital humano y a la formación institucional en los países de destino son temas de gran interés en la historia económica. Este estudio contribuye a este debate mediante el análisis de las capacidades numéricas (numeracy) de los migrantes del siglo diecinueve hacia Cuba. Se prestará especial atención al grupo de migrantes canario. Casi la mitad de los inmigrantes europeos en Cuba procede de esta provincia española que exhibe las tasas de alfabetización y de «numeracy» más bajas de España. Este artículo sostiene que los terratenientes cubanos promovieron la inmigración de una mano de obra blanca de bajo coste y sin educación para reemplazar a los esclavos africanos en sus plantaciones de azúcar, lo cual contribuyó a perpetuar un sistema que promueve la desigualdad.
dc.format.extent 34
dc.language.iso eng
dc.publisher Universidad Carlos III de Madrid. Instituto Figuerola de Historia y Ciencias Sociales
dc.rights Atribución-NoComercial-SinDerivadas 3.0 España
dc.rights.uri http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/es/
dc.subject.other Human capital
dc.subject.other Numeracy
dc.subject.other Migration
dc.subject.other Institutions
dc.subject.other Latin America
dc.subject.other Capital humano
dc.subject.other Numeracy
dc.subject.other Migración
dc.subject.other Instituciones
dc.subject.other América Latina
dc.title Skill Selectivity in Transatlantic Migration: The Case of Canary Islanders in Cuba
dc.type article
dc.type.review PeerReviewed
dc.subject.jel N36
dc.subject.jel N33
dc.subject.eciencia Economía
dc.subject.eciencia Historia
dc.identifier.doi https://doi.org/10.1017/S0212610915000014
dc.rights.accessRights openAccess
dc.type.version publishedVersion
dc.identifier.publicationfirstpage 189
dc.identifier.publicationissue 2
dc.identifier.publicationlastpage 222
dc.identifier.publicationtitle Revista de Historia Económica / Journal of Iberian and Latin American Economic History
dc.identifier.publicationvolume 33
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