Strategies and Reasons for the Impact of WikiLeaks on World Public Opinion

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dc.contributor.author Quian, Alberto
dc.contributor.author Elías Pérez, Carlos José
dc.date.accessioned 2020-04-30T15:34:19Z
dc.date.available 2020-04-30T15:34:19Z
dc.date.issued 2018
dc.identifier.bibliographicCitation REIS: Revista Española de Investigaciones Sociológicas, N.162 (2018) pp. 91-110
dc.identifier.issn 0210-5233
dc.identifier.uri http://hdl.handle.net/10016/30279
dc.description.abstract This study explains when, how and why WikiLeaks emerged as a global phenomenon. Its media strategies were clearly systematised into three stages. Web analytics tools were used to collect data from four different levels of digital popularity: Google searches for the term "WikiLeaks", "WikiLeaks" website traffic, Twitter activity and Twitter followers. Data for more than five years were analysed (from December 2006, when WikiLeaks arose, to the Stratfor case, in 2012). Our results indicate that, in the age of the network society, the popularity of a digital and anti-establishment phenomenon such as WikiLeaks (and the impact of its messages) paradoxically depends on traditional press newspapers ("quality press"). Therefore, newspapers still maintain their influence and legitimising power.
dc.description.abstract Esta investigación intenta explicar cuándo, cómo y por qué emerge WikiLeaks como fenómeno global sistematizando sus estrategias mediáticas en tres claras etapas. Usamos herramientas de analítica web para recoger datos de cuatro niveles de popularidad digital: búsquedas en Google, acceso al sitio web de WikiLeaks, presencia y seguidores en Twitter. Se analizan más de 5 años (desde su nacimiento en 2006 hasta la filtración de Stratfor en 2012). Nuestros resultados indican que, en la era de la sociedad red, la popularidad de un fenómeno digital y antisistema como WikiLeaks (y el impacto de sus mensajes) depende, paradójicamente, de su difusión en la prensa tradicional de papel (quality press) que aún conserva su influencia y poder legitimador.
dc.format.extent 20
dc.language.iso eng
dc.publisher Centro de Investigaciones Sociológicas (CIS)
dc.relation.isversionof http://hdl.handle.net/10016/30287
dc.rights Atribución-NoComercial-SinDerivadas 3.0 España
dc.rights.uri http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/es/
dc.subject.other Web Analytic
dc.subject.other Public Opinion
dc.subject.other Newspapers
dc.subject.other Network Society
dc.subject.other Opinión Pública
dc.subject.other Periódicos
dc.subject.other Sociedad Red
dc.subject.other WikiLeaks
dc.title Strategies and Reasons for the Impact of WikiLeaks on World Public Opinion
dc.title.alternative Estrategias y razones del impacto de WikiLeaks en la opinión pública mundial
dc.type article
dc.relation.publisherversion http://www.reis.cis.es/REIS/jsp/REIS.jsp?opcion=articulo&ktitulo=2769&autor=
dc.subject.eciencia Ciencias de la Información
dc.identifier.doi https://doi.org/10.5477/cis/reis.162.91
dc.rights.accessRights openAccess
dc.type.version publishedVersion
dc.identifier.publicationfirstpage 91
dc.identifier.publicationissue 162
dc.identifier.publicationlastpage 110
dc.identifier.publicationtitle REIS: Revista Española de Investigaciones Sociológicas
dc.identifier.uxxi AR/0000021388
carlosiii.embargo.liftdate dc. subject. other
carlosiii.embargo.liftdate WikiLeaks
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