A Re-viewing Possibility: New Encounters with/in Istanbul in the Cinema of Turkey

e-Archivo Repository

Show simple item record

dc.contributor.author Güçlü, Özlem
dc.contributor.editor Mejón, Ana
dc.contributor.editor Conte Imbert, David
dc.contributor.editor Zahedi, Farshad
dc.date.accessioned 2020-03-20T10:09:54Z
dc.date.available 2020-03-20T10:09:54Z
dc.date.issued 2019
dc.identifier.bibliographicCitation Congreso Internacional Interdisciplinar: La ciudad: imágenes e imaginarios. (2018, Getafe). Ana Mejón, Farshad Zahedi, David Conte Imbert (eds.). Getafe: Universidad Carlos III de Madrid, 2019, pp. 624-630
dc.identifier.isbn 978-84-16829-44-6
dc.identifier.uri http://hdl.handle.net/10016/29971
dc.description Comunicación presentada en el Congreso Internacional Interdisciplinar "La ciudad: imágenes e imaginarios" celebrado en la Facultad de Humanidades, Comunicación y Documentación, Universidad Carlos III de Madrid del 12 al 15 marzo de 2018.
dc.description.abstract On the Turkish cinema screen, Istanbul was not only the centre of film production until the 1990s, but also stood as the central figure in most of the narratives in Turkish cinema. Moreover, it is possible to argue that Istanbul was not only an irreplaceable filmic space where characters representing different identities meet each other, but also a space of encounter where the boundaries of “acceptable” and “possible” in terms of identity categories such as ethnicity, minority, gender, rural or urban were drawn on the cultural screen. On the other hand, since the mid-1990s, among the examples of the new cinema of Turkey, certain films begin to imagine new kinds of encounters with/in İstanbul and new ways of looking at the Other. Drawing upon Distance (Nuri Bilge Ceylan, 2002), Journey to the Sun (Yeşim Ustaoğlu, 1999), My Only Sunshine (Reha Erdem, 2008), Istanbul Tales (Ümit Ünal et al., 2005) and Wrong Rosary (Mahmut Fazıl Coşkun, 2009), this paper aims to question the normative frameworks that are built upon Istanbul images, and to set forth the possibility of a re-viewing that these narratives unfold.
dc.description.abstract Dentro de la filmografía de origen turco, hasta los años 90, Estambul no solo fue el centro de la producción cinematográfica, también se erigió como la principal figura de la mayoría de los argumentos de las películas turcas. Añadiendo, que es posible argumentar que se trata de un lugar irreemplazable dónde personajes que representaban una diversidad de identidades podían interactuar entre ellos. Esto ocurre dentro de un espacio de encuentro donde los límites de lo "aceptable" y lo "posible" entre las diferentes etnias, minorías y géneros rurales o úrbanos se dibujaban en la pantalla. Sin embargo, desde mediados de los 90s, por encima de todos los ejemplos del nuevo cine turco, ciertos films empiezan a imaginar nuevas propuestas dentro de Estambul y su actual perspectiva moderna. Basándonos en películas más actuales (de mediados de los 90 en adelante) como son Distance (Nuri Bilge Ceylan, 2002), Journey to the Sun (Yeşim Ustaoğlu, 1999), My Only Sunshine (Reha Erdem, 2008), Istanbul Tales (Ümit Ünal, 2005) and Wrong Rosary (Mahmut Fazıl Coşkun, 2009), este documento trata de cuestiona las normas que rigen el marco de referencia que se ha construido de la imagen de Estambul y a su vez, exponer una nueva visión para que estas nuevas narraciones se desarrollen.
dc.format.extent 7
dc.language.iso eng
dc.publisher Universidad Carlos III de Madrid
dc.relation.ispartof http://hdl.handle.net/10016/29352
dc.rights Atribución-NoComercial-SinDerivadas 3.0 España
dc.rights.uri http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/es/
dc.subject.other Cine turco
dc.subject.other Estambul
dc.subject.other Nuevo cine de Turquia
dc.subject.other Representación de lo opuesto
dc.subject.other Turkish cinema
dc.subject.other Istanbul
dc.subject.other New cinema of Turkey
dc.subject.other Representation of the Other
dc.title A Re-viewing Possibility: New Encounters with/in Istanbul in the Cinema of Turkey
dc.type bookPart
dc.type conferenceObject
dc.subject.eciencia Ciencias de la Información
dc.rights.accessRights openAccess
dc.type.version publishedVersion
dc.relation.eventdate 12-15 marzo 2018
dc.relation.eventplace Getafe (Madrid)
dc.relation.eventtitle Congreso Internacional Interdisciplinar La ciudad: imágenes e imaginarios
dc.relation.eventtype proceeding
dc.identifier.publicationfirstpage 624
dc.identifier.publicationlastpage 630
 Find Full text

Files in this item

*Click on file's image for preview. (Embargoed files's preview is not supported)


The following license files are associated with this item:

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record