Editor:
Mejón, Ana Conte Imbert, David Zahedi, Farshad
Publisher:
Universidad Carlos III de Madrid
Issued date:
2019
Citation:
Congreso Internacional Interdisciplinar: La ciudad: imágenes e imaginarios. (2018, Getafe). Ana Mejón, Farshad Zahedi, David Conte Imbert (eds.). Getafe: Universidad Carlos III de Madrid, 2019, pp. 699-706
Keywords:
The Anthropocene
,
Critical posthumanism
,
India
,
Nonhuman animals
,
Arundhati Roy
,
El antropoceno
,
Posthumanismo crítico
,
Animales no humanos
Rights:
Atribución-NoComercial-SinDerivadas 3.0 España
Abstract:
The aim of my essay is to present an examination of the nomenclature concerning
the current moment, i.e., the Anthropocene, the Capitalocene, and the Plantationocene,
and propose a brief analysis of this current moment within the context of critical
posthumThe aim of my essay is to present an examination of the nomenclature concerning
the current moment, i.e., the Anthropocene, the Capitalocene, and the Plantationocene,
and propose a brief analysis of this current moment within the context of critical
posthumanism. The differences between various names proposed to describe the current
moment are covered in detail, in order to show the confusion arising from attempts at
labeling it. A recent novel by Arundhati Roy, The Ministry of Utmost Happiness, serves
as a literary example of the problems with the current moment, and I propose a reading
of the figures of human and nonhuman animals in the chosen text, focusing particularly
on the representation of animal habitation in the city. The thematic scope of the chosen
novel allows one to ask questions about the nature of belonging (especially in the context
of the legacy of colonial domination in India), about human vulnerability, and about the
possibility of expressing the pain connected with such matters. Attentive to the
environment, the landscape, the flora and fauna in which human and nonhuman life is
immersed, Roy’s novel undertakes the issue of responsibility for the land, questioning the
nature of possession, and in doing so, it portrays animal figures that take on the meaning
not just of a marginal figure or a metaphor, but rather, a reminder of a shared animality
between human and nonhuman animals. The animal figures point to the limits of
expression (of speech and narration), and they become a call for the recognition of other
modes of being and communicating: in the case of the analyzed novel, they point to an
intuition that stories of belonging to the city and dwelling in the urban landscape must
necessarily be textured, spatial stories. Taking inspiration from Karen Barad and Donna
Haraway, I focus on the ambivalent middle ground between the human and the nonhuman
where the division between voice and voicelessness collapses, exposing the limits
of vulnerability and belonging.[+][-]
El objetivo de mi ensayo es presentar un examen de la nomenclatura referente al
momento actual, es decir, el Antropoceno, el Capitaloceno, el Plantationoceno, y
proponer un breve análisis de este momento actual dentro del contexto del
posthumanismo crítico.El objetivo de mi ensayo es presentar un examen de la nomenclatura referente al
momento actual, es decir, el Antropoceno, el Capitaloceno, el Plantationoceno, y
proponer un breve análisis de este momento actual dentro del contexto del
posthumanismo crítico. Una novela reciente de Arundhati Roy, The Ministry of Utmost
Happiness, sirve como un ejemplo literario de los problemas del momento actual, y
propongo una lectura de las figuras de animales humanos y no humanos en el texto
elegido, centrándome particularmente en la representación de habitación de animales en
la ciudad. El alcance temático de la novela elegida permite formular preguntas sobre la
naturaleza de pertenencia (especialmente en el contexto del legado de la dominación
colonial en India), sobre la vulnerabilidad humana y sobre la posibilidad de expresar el
dolor relacionado con tales asuntos. Atenta al medio ambiente, el paisaje, la flora y la
fauna en que se sumerge la vida humana y no humana, la novela de Roy se ocupa de la
responsabilidad de la tierra, cuestiona la naturaleza de la posesión y, al hacerlo, retrata
figuras de animales que abordan el significado siendo no solo una figura marginal o una
metáfora, sino más bien, un recordatorio de una animalidad compartida entre animales
humanos y no humanos. Las figuras animales señalan los límites de la expresión (del habla y la narración), y se convierten en un llamamiento para el reconocimiento de otros
modos de ser y de comunicación: en el caso de la novela analizada, apuntan a una
intuición de que las historias de pertenencia a la ciudad y la vivienda en el paisaje urbano
deben ser necesariamente historias texturizadas y espaciales. Inspirándose en Karen
Barad y Donna Haraway, me concentro en el terreno ambivalente entre lo humano y lo
no humano donde la división entre la voz y la falta de voz colapsa, exponiendo los límites
de vulnerabilidad y pertenencia.[+][-]
Description:
Comunicación presentada en el Congreso Internacional Interdisciplinar "La ciudad: imágenes e imaginarios" celebrado en la Facultad de Humanidades, Comunicación y Documentación, Universidad Carlos III de Madrid del 12 al 15 marzo de 2018.