Editor:
Mejón, Ana Conte Imbert, David Zahedi, Farshad
Publisher:
Universidad Carlos III de Madrid
Issued date:
2019
Citation:
Congreso Internacional Interdisciplinar: La ciudad: imágenes e imaginarios. (2018, Getafe). Ana Mejón, Farshad Zahedi, David Conte Imbert (eds.). Getafe: Universidad Carlos III de Madrid, 2019, pp. 707-719
Rights:
Atribución-NoComercial-SinDerivadas 3.0 España
Abstract:
The illustrated journal Eikones (1955-1967) was founded a few years after the end
of World War II and a bloody Civil War between the Greek national army and communist
guerillas. Eikones aimed at becoming a Greek version of Life and thus photography was
consThe illustrated journal Eikones (1955-1967) was founded a few years after the end
of World War II and a bloody Civil War between the Greek national army and communist
guerillas. Eikones aimed at becoming a Greek version of Life and thus photography was
considered as the appropriate medium to promote the country’s transition to late
capitalism and the modernization of everyday life. For this purpose, well-known Greek
photographers embraced modernist practices towards urban landscape, such as aerial and
high vantage point shots, night photography celebrating electrical light, speed, and
metropolitan life and architectural photography of modernist buildings. The aim of this
paper is to examine modern urban landscape photography as an effective element of a
new visual economy in conjunction with the nation’s “imagined community” belonging
to the west and the colonization of everyday life by the cultural politics of Cold War and
the forces of post-war capitalism.[+][-]
La revista illustrada (1955-1967) Eikones fue fundada unos años después del final
de la Segunda Guerra Mundial y una sangrienta Guerra Civil entre el ejército nacional
griego y las guerrillas comunistas. Eikones pretendía convertirse en una versión griega deLa revista illustrada (1955-1967) Eikones fue fundada unos años después del final
de la Segunda Guerra Mundial y una sangrienta Guerra Civil entre el ejército nacional
griego y las guerrillas comunistas. Eikones pretendía convertirse en una versión griega de
Life y, por lo tanto, la fotografía se consideraba el medio apropiado para promover la
transición del país al capitalismo tardío y la modernización de la vida cotidiana. Para este
propósito, reconocidos fotógrafos griegos adoptaron las prácticas modernistas hacia el
paisaje urbano, como tomas aéreas y de alta visibilidad, fotografía nocturna celebrando
la luz eléctrica, la velocidad y la vida metropolitana y la fotografía arquitectónica de
edificios modernistas. El objetivo de este manuscrito es examinar la fotografía urbana
moderna del paisaje como un elemento efectivo de una nueva economía visual en
conjunción con la “comunidad imaginada” de la nación que pertenece al oeste y la
colonización de la vida cotidiana por las políticas culturales de la Guerra Fría y las fuerzas
del capitalismo de la posguerra.[+][-]
Description:
Comunicación presentada en el Congreso Internacional Interdisciplinar "La ciudad: imágenes e imaginarios" celebrado en la Facultad de Humanidades, Comunicación y Documentación, Universidad Carlos III de Madrid del 12 al 15 marzo de 2018.