Censorship and the Construction of Homosexual Desire in Mario Camus's Muere una mujer (1965)

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dc.contributor.author Melero Salvador, José Alejandro
dc.coverage.spatial east=-3.7492200000000366; north=40.46366700000001; name=España
dc.date.accessioned 2019-10-11T10:57:47Z
dc.date.available 2019-10-11T10:57:47Z
dc.date.issued 2017
dc.identifier.bibliographicCitation Bulletin of Hispanic Studies, V. 94, N. 9 (2017), pp. 987-1000
dc.identifier.issn 1475-3839
dc.identifier.uri http://hdl.handle.net/10016/29010
dc.description.abstract The representation of homosexuality and homosexual desire in cinema was strictly banned under Franco's dictatorship. However, a limited number of filmmakers managed to portray homosexual characters in their films. The popular melodramas of the 1960s were a good chance for these novel representations, and filmmakers of younger generations explored new cinematic discourses on sexuality. This article studies Mario Camus's Muere una mujer (1965), an important work in the construction of the film discourses on sexual minorities that would flourish during the transition to democracy. This film can therefore be considered a valuable source for understanding future homosexual narratives. Despite the strict demands of the 'Junta Nacional de Censura' - the Board of Censors - Camus managed to include homosexual characters who, very exceptionally, expressed their desires. The study of the censorship files, which can be found in the Archivo de Alcala (Madrid), contribute to the analysis of the complex processes of narration and deletion of homosexual desire.
dc.description.abstract La representación de la homosexualidad y del deseo homosexual en el cine estaba estrictamente prohibida durante el Franquismo. Sin embargo, un pequeño grupo de cineastas se las ingeniaron para mostrar personajes homosexuales en sus películas. Los melodramas populares de los años sesenta suponían una buena oportunidad para este tipo de representaciones, y cineastas de generaciones más jóvenes exploraron estos nuevos discursos en el cine. Este artículo estudia Muere una mujer (1965), de Mario Camus. Se trata de un trabajo importante en la construcción de discursos cinematográficos en torno a las minorías sexuales, que proliferarían en la transición a la democracia. Esta película se puede considerar, por lo tanto, una fuente muy valiosa para el estudio de las futuras narrativas homosexuales. A pesar de las estrictas exigencias de la censura, Camus consiguió incluir personajes homosexuales que, excepcionalmente, expresaron sus deseos. El estudio de los expedientes de censura, que se encuentran en el Archivo de Alcalá (Madrid) contribuye al análisis de los complejos procesos de narración y eliminación del deseo homosexual
dc.description.sponsorship The research leading to this article has been funded by ‘Cine y televisión en España 1986- 1995: modernidad y emergencia de la cultura global’, CSO2016-78354-P, Ministerio de Economía y Competitividad. Plan Nacional I+D 2009
dc.format.extent 18
dc.language.iso eng
dc.publisher Liverpool University Press
dc.rights © Liverpool University Press
dc.rights Atribución-NoComercial-SinDerivadas 3.0 España
dc.rights.uri http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/es/
dc.title Censorship and the Construction of Homosexual Desire in Mario Camus's Muere una mujer (1965)
dc.type article
dc.relation.publisherversion https://online.liverpooluniversitypress.co.uk/doi/10.3828/bhs.2017.60
dc.subject.eciencia Ciencias de la Información
dc.identifier.doi https://doi.org/10.3828/bhs.2017.60
dc.rights.accessRights openAccess
dc.relation.projectID Gobierno de España. CSO2016-78354-P
dc.type.version acceptedVersion
dc.identifier.publicationfirstpage 987
dc.identifier.publicationissue 9
dc.identifier.publicationlastpage 1000
dc.identifier.publicationtitle Bulletin of Hispanic studies
dc.identifier.publicationvolume 94
dc.identifier.uxxi AR/0000020627
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