Palabras clave:
historical memory
,
mass grave
,
independent documentary
,
Spanish civil war
,
Pere Vilà
,
Isaki Lacuesta
,
Los Hijos film collective
,
Jorge Tur
,
memoria histórica
,
fosas comunes
,
documental independiente
,
guerra civil española
,
Pere Vilà
,
Isaki Lacuesta
,
colectivo Los Hijos
,
Jorge Tur
This article examines the political strategies of independent
Spanish documentaries of the 2000s and 2010s in the
context of debates about historical memory. The hypothesis
of this research is that independent documentaries can operate
as vehicles for pracThis article examines the political strategies of independent
Spanish documentaries of the 2000s and 2010s in the
context of debates about historical memory. The hypothesis
of this research is that independent documentaries can operate
as vehicles for practices and discourses that are free
from the institutional domestication normally affecting film
and television productions dealing with memory. It is thus
argued that documentary film practices distanced from official
political interests can challenge some of the common
assumptions in discussions of historical memory and offer a
bottom-up perspective, in parallel with a process that brings
a grassroots element into public discussions of memory. First
of all, the article examines some of the most prominent theoretical
positions on memory. We then analyse the films
Soldados Anónimos/Soldats Anònims (Pere Vilà and Isaki Lacuesta,
2009), Los materiales (Los Hijos, 2010) and Dime quién
era Sanchicorrota (Jorge Tur, 2013) as examples that illustrate
these ideas. Based on a study of these films, we question the
use of testimony and the indexical value of the document as
the foundations of the discourse of the film documentary,
and propose a distancing from these practices as a way of
avoiding the sentimental use of memory evident in official
political positons on the Spanish Civil War.[+][-]
Este artículo examina las estrategias políticas del documental
independiente español de las décadas de los 2000 y los 2010
en el contexto de los debates sobre la memoria histórica. La
hipótesis de la investigación es que dicho documental independiente
vehiEste artículo examina las estrategias políticas del documental
independiente español de las décadas de los 2000 y los 2010
en el contexto de los debates sobre la memoria histórica. La
hipótesis de la investigación es que dicho documental independiente
vehicula unas prácticas y discursos alejados de la
domesticación institucional de las producciones audiovisuales
que abordan la memoria. Por consiguiente, se entiende
que estas prácticas documentales alejadas de los intereses
políticos oficiales problematizan algunos lugares comunes de
los debates sobre la memoria histórica y ofrecen una visión
desde abajo, en consonancia con un proceso de fuerte calado
popular a la hora de debatir públicamente sobre la memoria.
En primer lugar, el artículo recorre algunas de las más destacadas
posiciones teóricas sobre la memoria. Posteriormente,
se analizan las películas Soldados Anónimos/Soldats Anònims
(Pere Vilà e Isaki Lacuesta, 2009), Los materiales (Los Hijos,
2010) y Dime quién era Sanchicorrota (Jorge Tur, 2013) como
ejemplos que materializan estas cuestiones. A partir del estudio
de estos filmes, se cuestiona el recurso a los testimonios
y el valor indexal del documento como fundamentos
del discurso del documental cinematográfico y se propone el
distanciamiento de estas prácticas para superar el uso sentimental
de la memoria presente en las políticas oficiales sobre
la guerra civil.[+][-]