Cine iraní en España. La recepción en revistas especializadas y prensa

e-Archivo Repository

Show simple item record

dc.contributor.author Zahedi, Farshad
dc.coverage.spatial east=-3.7492200000000366; north=40.46366700000001; name=Paseo del Marqués de Monistrol, 28023 Madrid, España
dc.coverage.spatial east=53.688045999999986; north=32.427908; name=Provincia de Yazd, Irán
dc.date.accessioned 2019-09-09T15:30:24Z
dc.date.available 2019-09-09T15:30:24Z
dc.date.issued 2015
dc.identifier.bibliographicCitation Estudios sobre el Mensaje Periodístico. V.21, N. 2 (2015), pp. 1295-1308
dc.identifier.issn 1134-1629
dc.identifier.uri http://hdl.handle.net/10016/28774
dc.description.abstract Este estudio analiza la recepción de cine iraní en España que tras el éxito en los festivales internaciona­ les llegan a las pantallas comerciales españolas desde mediados de los noventa. El interés surgido por este cine no ha sido solo el resultado del impacto de su diferencia formal con el cine narrativo dominante, sino por ser procedente de Irán, y por ser el producto cultural del "otro". La diferencia estilística ha sido ob­servada por las coordenadas europeas para ser atribuida, y en ocasiones forzada, para considerarse como una continuación de las influencias estilísticas cercanas como neorrealismo. Como fuentes de investigación han sido estudiados los puntos de vista de los críticos y los académicos de cine, al paralelo de las opiniones y noticias reflejadas en la prensa y revistas especializadas de cine.
dc.description.abstract This study is an effort to analyse how Spanish cinephilia have received Iranian movies, which reached the commercial screens of Spain since their success on International film festivals. The interest in the Iranian Cinema in Spain arose not only out of their formal differences from the mainstream cinema but also from their status as Iranian cultural products, for being considered as culturally “other.” The visual style of directors like Kiarostami has been observed by the western coordinates in order to shed light on, and in some occasions to force, the influences by European film styles like Neorealism. As the resources of research and in order to approach to the cinephilia reactions, the points of view of critics and academics as well as opinions and news, which were reflected on press and on specialized magazines have been studied.
dc.format.extent 14
dc.language.iso spa
dc.publisher Universidad Complutense: Servicio de Publicaciones
dc.rights Atribución 3.0 España
dc.rights.uri http://creativecommons.org/licenses/by/3.0/es/
dc.subject.other Cine Iraní
dc.subject.other Recepción
dc.subject.other Cinefilia
dc.subject.other Espectador
dc.subject.other Estética
dc.subject.other Iranian Cinema
dc.subject.other Reception
dc.subject.other Cinephilia
dc.subject.other Spectator
dc.subject.other Aesthetics
dc.title Cine iraní en España. La recepción en revistas especializadas y prensa
dc.title.alternative Iranian Cinema in Spain. The Reception in Specialized Journals and Press
dc.type article
dc.relation.publisherversion https://revistas.ucm.es/index.php/ESMP/article/view/50916
dc.subject.eciencia Ciencias de la Información
dc.identifier.doi https://doi.org/10.5209/rev_ESMP.2015.v21.n2.50916
dc.rights.accessRights openAccess
dc.type.version publishedVersion
dc.identifier.publicationfirstpage 1295
dc.identifier.publicationissue 2
dc.identifier.publicationlastpage 1308
dc.identifier.publicationtitle Estudios Sobre el Mensaje Periodistico
dc.identifier.publicationvolume 21
dc.identifier.uxxi AR/0000019108
 Find Full text

Files in this item

*Click on file's image for preview. (Embargoed files's preview is not supported)


The following license files are associated with this item:

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record