Publication:
La ciudad perdida. Espacios de reconciliación y disidencia en la literatura y el cine españoles de la década de 1950

Loading...
Thumbnail Image
Identifiers
Publication date
2015
Defense date
Advisors
Tutors
Journal Title
Journal ISSN
Volume Title
Publisher
Asociación Cineforum L'Atalante
Impact
Google Scholar
Export
Research Projects
Organizational Units
Journal Issue
Abstract
en 1942), comienza a elaborar narrativas de la Guerra Civil que parecen eludir el mito de la cruzada para plantear la confrontación en términos de conflicto fratricida. A continuación, se procede al análisis temático y estético de la novela y la película, atendiendo especialmente a la representación de la ciudad de Madrid como hipotético lugar de inscripción de la figura del vencido de la Guerra Civil Española, en el marco de los nuevos discursos culturales que apuntan a una redefinición del enemigo que difumina o borra el carácter extranjerizante del mismo, sobre el que incidían los discursos públicos y la producción cultural de la primera posguerra. Por último, y atendiendo a los desiguales destinos y conflictos con la censura sufridos por la novela y la película, se ponen de manifiesto los logros y las limitaciones vinculados a los incipientes espacios discursivos de reconciliación surgidos en la literatura y en el cine españoles durante la década de 1950.
This paper focuses on the comparative analysis of the film La ciudad perdida (The Lost City, Margarita Alexandre and Rafael Torrecilla, 1955) and the novel of the same title (Mercedes Formica, 1951), in which the film is inspired. The study starts with a historical approach aiming at contextualising the proposed case study in the context of the Spanish film production which - from the late 1940's onwards (with the early exception of Rojo y negro -Red and Black, Carlos Arevalo, 1942)-, starts to elaborate narratives of the Spanish Civil War that seem to elude the myth of the crusade and consider instead the confrontation in terms of fratricidal conflict. Then, formal and thematic analysis of both the film and the novel are carried out, specially considering the representation of the city of Madrid as an hypothetical space for the inscription of the vanquished of the Spanish Civil War, according with new cultural discourses pointing out to a redefinition of the enemy which blurs its alien nature, over which insisted the early post-war public discourses and cultural production. Last, and considering the uneven fate, and conflicts with censorship suffered by the novel and the film, this paper reflects on the achievements and limitations linked to the early discursive spaces of reconciliation emerging in the Spanish literature and cinema of the 1950's.
Description
Keywords
Franquismo, Censura, Guerra Civil Española, Cine Español, Literatura Española, Cultura Popular, Discursos Públicos, Mercedes Fórmica, Margarita Alexandre, Rafael Torrecilla
Bibliographic citation
L'Atalante, N. 20 (2015), pp. 46-53