Una visión alternativa de 1492: La marrana (Cuerda, 1992)

e-Archivo Repository

Show simple item record

dc.contributor.author Verdu Schumann, Daniel Andreas
dc.contributor.editor Camarero Gómez, Gloria
dc.contributor.editor Sánchez Barba, Francesc
dc.date.accessioned 2017-09-12T07:16:40Z
dc.date.available 2017-09-12T07:16:40Z
dc.date.issued 2017
dc.identifier.bibliographicCitation V Congreso Internacional de Historia y Cine: Escenarios del cine histórico (V, 2016, Getafe). Gloria Camarero Gómez, Francesc Sánchez Barba (eds.). Getafe: Universidad Carlos III de Madrid, Instituto de Cultura y Tecnología, 2017, pp. 1219-1232
dc.identifier.isbn 978-84-617-7948-2
dc.identifier.uri http://hdl.handle.net/10016/24875
dc.description.abstract La realización de La marrana se enmarca en el contexto de las celebraciones en España del V Centenario. Sin embargo, mientras esta conmemoración y los restantes fastos de 1992 intentaban mostrar la cara más exitosa de nuestro país, la película se planteaba abiertamente como un contrarrelato desmitificador tanto de esa época como de su heroica recreación en los dos filmes "oficiales" dedicados al descubrimiento y conquista de América. En la obra de Cuerda, América es presentada como un territorio utópico fuera del alcance de la gente corriente, destacándose por contraposición la vinculación de su descubrimiento con la política de expulsión y segregación racial y religiosa que marcó el nacimiento de la nación española y el comienzo de la Edad Moderna.
dc.description.abstract The making of La marrana must be understood in the context of the commemoration of the "V Centenario", a set of events in Spain designed to celebrate the 500th aniversary of Columbus" arrival in America. However, while this and other 1992 celebrations tried to portray Spain's most succesful face, the film was intended from the very beginning as a demystifying counterpart to both that period of history and its heroic depictions in the two "official" films devoted that same year to the discovery and conquest of the Americas. America is presented in Cuerda's work as a utopian world out of reach for common people, stressing on the contrary the links between its discovery and the racial and religious segregation and expulsion policies the links between its discovery and the racial and religious segregation and expulsion policies that are at the core of the origin of both the Spanish Nation and the Modern Era.
dc.format.extent 14
dc.format.mimetype application/pdf
dc.language.iso spa
dc.rights Atribución-NoComercial-SinDerivadas 3.0 España
dc.rights.uri http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/es/
dc.subject.other La marrana
dc.subject.other José Luis Cuerda
dc.subject.other 1992
dc.subject.other V Centenario
dc.subject.other Descubrimiento de América
dc.subject.other Cine
dc.subject.other Historia
dc.subject.other Estudios culturales
dc.subject.other Columbus trip to America
dc.subject.other Cinema
dc.subject.other History
dc.subject.other Cultural studies
dc.title Una visión alternativa de 1492: La marrana (Cuerda, 1992)
dc.type conferenceObject
dc.type bookPart
dc.subject.eciencia Historia
dc.type.version publishedVersion
dc.relation.eventdate 5-7 septiembre 2016
dc.relation.eventnumber 5
dc.relation.eventplace Getafe (Madrid)
dc.relation.eventtitle Congreso Internacional de Historia y Cine
dc.identifier.publicationfirstpage 1219
dc.identifier.publicationlastpage 1232
dc.identifier.publicationtitle V Congreso Internacional de Historia y Cine: Escenarios del cine histórico
dc.identifier.uxxi CC/0000026356
dc.contributor.departamento Universidad Carlos III de Madrid. Instituto de Cultura y Tecnología
 Find Full text

Files in this item

*Click on file's image for preview. (Embargoed files's preview is not supported)


The following license files are associated with this item:

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record