Publisher:
Asociación Española de Investigación de la Comunicación
Issued date:
2015-10
Citation:
Cebada Romero, A., Izquierdo Iranzo, P. (2015): Revista de la Asociación Española de Investigación de la Comunicación, vol. 2, n. 4, pp.19-26
Keywords:
Green awareness communication
,
Tanzania
,
Women leaders
,
Climate change
,
Conciencia ecológica y comunicación
,
Lideresas
,
Cambio climático
Green voices wants to strengthen and make visible women's fight against climate change. We present here the results attained once the first phase of the project has been completed. Arising from the exploratory mission to the field was the idea that the whole sGreen voices wants to strengthen and make visible women's fight against climate change. We present here the results attained once the first phase of the project has been completed. Arising from the exploratory mission to the field was the idea that the whole society is claiming for an increase in public awareness on climate change in Tanzania; from the analysis of the discourses of women leaders and women journalists we infer that the effort to raise awareness should be aimed at increasing consciousness as well as knowledge. In the rural areas there is less awareness on climate change even if it is rural population that is experiencing the negative impact of climate change in agriculture to the extent that even food security is endangered. This is related to the low level of education of rural people as well as to their difficulties to access the adequate information. Our empirical work also confirmed that the most effective way to enhance awareness is communication. There is the need, particularly for rural areas, to convey messages (via community radio and mobile phones) that connect causes with effects, ie waste of natural resources with natural disasters and impoverishment, as well as to take initiatives in the local communities for sharing good practices in mitigation and adaptation.[+][-]
Green voices quiere reforzar y visibilizar la lucha femenina contra el cambio climático. Presentamos aquí los resultados de sus primeras fases. Del trabajo de campo exploratorio se extrajo una idea clara: todos los sectores sociales claman por un aumento de laGreen voices quiere reforzar y visibilizar la lucha femenina contra el cambio climático. Presentamos aquí los resultados de sus primeras fases. Del trabajo de campo exploratorio se extrajo una idea clara: todos los sectores sociales claman por un aumento de la conciencia pública (public awareness) sobre el cambio climático en Tanzania; del análisis de los discursos de las lideresas y periodistas se deduce además: que ese trabajo en pro de la concienciación debe incluir las dos acepciones que el término original en inglés, awareness, incluye: conciencia y conocimiento; que, aunque padecen las devastadoras consecuencias del calentamiento global directamente en sus labores agrícolas y en última instancia en la falta de alimentos en sus mesas, el nivel de conciencia es menor en las áreas rurales, debido a un menor acceso a la información y a un menor nivel educativo. El trabajo empírico también confirmó que la manera más efectiva de fortalecer la conciencia es la comunicación, concretamente para las zonas rurales haciendo llegar mensajes (vía radios comunitarias y telefonía móvil) que conecten causas con orígenes, es decir, abuso de los recursos con catástrofes naturales y empobrecimiento, así como acciones en las comunidades que permitan compartir buenas prácticas en mitigación y adaptación.[+][-]