The unequal lag in Latin American schooling since 1900: follow the money

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dc.contributor.author Lindert, Peter H.
dc.date.accessioned 2015-09-14T17:44:52Z
dc.date.available 2015-09-14T17:44:52Z
dc.date.issued 2010-09
dc.identifier.bibliographicCitation Revista de Historia Económica / Journal of Iberian and Latin American Economic History, Año XXVIII, otoño 2010, n. 2, pp. 375 - 405
dc.identifier.issn 2041-3335 (online)
dc.identifier.issn 0212-6109
dc.identifier.uri http://hdl.handle.net/10016/21560
dc.description Special Issue on Latin American Inequality.
dc.description.abstract Focusing on education–income anomalies, in which a richer country delivers less education than a poorer country, seems a promising way to harvest a part of the rich history that does not lend itself to econometrics. To test the chain of alleged causation from unequal power and wealth to poor schooling, one must follow the public money, or lack of it, in as many contexts as the data will allow. Public funding for mass schooling is the hitherto untested middle link in the chain. The key to Latin America’s poor schooling was the failure to supply tax money, not gender discrimination or any shortfall in market demand for skills. The most glaring anomalies were the Venezuelan and Argentine failures to supply the levels of tax support for mass schooling that their high income could have afforded.
dc.description.abstract Este artículo estudia algunas irregularidades de la relación entre educación y renta, por la que los países ricos ofrecen menos educación que los pobres. Esta relación no parece encajar con la historia de los países ricos ni se presta a una comprobación econométrica. Para comprobar la cadena causal acreditada entre la desigualdad de poder o riqueza y baja escolarización, uno tiene que seguir el dinero público o la ausencia de éste en tantos contextos como sea posible. La financiación pública de la escolarización de masas aún no ha sido examinada en el eslabón medio en la cadena. La clave de la baja escolarización latinoamericana fue un problema de ingreso fiscal, no de discriminación de género o de un fallo de mercado en la demanda de mano de obra cualificada. Las irregularidades más flagrantes las encontramos en Venezuela y Argentina que fallaron en el nivel de apoyo fiscal a la escolarización de masas en relación con los ingresos medios disponibles.
dc.format.extent 21
dc.format.mimetype application/pdf
dc.language.iso eng
dc.publisher Universidad Carlos III de Madrid. Instituto Laureano Figuerola
dc.rights Atribución-NoComercial-SinDerivadas 3.0 España
dc.rights.uri http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/es/
dc.subject.other Inequality
dc.subject.other Education
dc.subject.other Public sector
dc.subject.other Latin America
dc.subject.other Venezuela
dc.subject.other Argentina
dc.subject.other Desigualdad
dc.subject.other Educación
dc.subject.other Sector público
dc.subject.other Latinoamérica
dc.subject.other Venezuela
dc.subject.other Argentina
dc.title The unequal lag in Latin American schooling since 1900: follow the money
dc.type article
dc.type.review PeerReviewed
dc.relation.publisherversion http://dx.doi.org/10.1017/S0212610910000066
dc.subject.jel N36
dc.subject.jel I22
dc.subject.eciencia Economía
dc.subject.eciencia Historia
dc.identifier.doi 10.1017/S0212610910000066
dc.rights.accessRights openAccess
dc.type.version publishedVersion
dc.identifier.publicationfirstpage 375
dc.identifier.publicationissue 2
dc.identifier.publicationlastpage 405
dc.identifier.publicationtitle Revista de Historia Económica / Journal of Iberian and Latin American Economic History
dc.identifier.publicationvolume Año XXVIII
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