Globalization and educational inequality during the 18th to 20th centuries: Latin America in global comparison

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dc.contributor.author Baten, Joerg
dc.contributor.author Mumme, Christina
dc.date.accessioned 2015-09-14T15:20:19Z
dc.date.available 2015-09-14T15:20:19Z
dc.date.issued 2010-09
dc.identifier.bibliographicCitation Revista de Historia Económica / Journal of Iberian and Latin American Economic History, Año XXVIII, otoño 2010, n. 2, pp. 279 - 305
dc.identifier.issn 2041-3335 (online)
dc.identifier.issn 0212-6109
dc.identifier.uri http://hdl.handle.net/10016/21558
dc.description Special Issue on Latin American Inequality.
dc.description.abstract This paper explores the inequality of numeracy and education by studying school years and numeracy of the rich and poor, as well as of tall and short individuals. To estimate numeracy, the age-heaping method is used for the 18th to early 20th centuries. Testing the hypothesis that globalization might have increased the inequality of education, we find evidence that 19th century globalization actually increased inequality in Latin America, but 20th century globalization had positive effects by reducing educational inequality in a broader sample of developing countries. Moreover, we find strong evidence for Kuznets’s inverted U hypothesis, that is, rising educational inequality with GDP per capita in the period until 1913 and the opposite after 1945.
dc.description.abstract En este artículo se estudia la inequidad en la alfabetización matemática –numeracy- y en la educación analizando los años de escolarización y alfabetización matemática de ricos y pobres, ya sean individuos altos o bajos. Para estimar la alfabetización matemática utilizamos el método age heaping para los siglos XVIII y XIX. Contrastando la hipótesis de que la globalización puede haber incrementado la inequidad educacional, encontramos evidencias de que la globalización del siglo XIX aumentó esta inequidad mientras la globalización del siglo XX tuvo, sin embargo, efectos positivos en la reducción de la inequidad educacional en una amplia muestra de países en desarrollo. Además, hemos encontrado evidencias que confirman la hipótesis de la U invertida de Kuznets: una relación positiva entre la inequidad educacional y el PBI per cápita en el período anterior a 1913 y lo opuesto en el período posterior a 1945.
dc.description.sponsorship The ESF-GlobalEuroNet and EU HIPOD projects.
dc.format.extent 27
dc.format.mimetype application/pdf
dc.language.iso eng
dc.publisher Universidad Carlos III de Madrid. Instituto Laureano Figuerola
dc.rights Atribución-NoComercial-SinDerivadas 3.0 España
dc.rights.uri http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/es/
dc.subject.other Human capital
dc.subject.other Inequality
dc.subject.other Age heaping
dc.subject.other Numeracy
dc.subject.other Globalization
dc.subject.other Capital humano
dc.subject.other Desigualdad
dc.subject.other Globalización
dc.title Globalization and educational inequality during the 18th to 20th centuries: Latin America in global comparison
dc.type article
dc.type.review PeerReviewed
dc.relation.publisherversion http://dx.doi.org/10.1017/S021261091000008X
dc.subject.jel I21
dc.subject.jel N30
dc.subject.jel N36
dc.subject.jel O57
dc.subject.eciencia Economía
dc.subject.eciencia Historia
dc.identifier.doi 10.1017/S021261091000008X
dc.rights.accessRights openAccess
dc.type.version publishedVersion
dc.identifier.publicationfirstpage 279
dc.identifier.publicationissue 2
dc.identifier.publicationlastpage 305
dc.identifier.publicationtitle Revista de Historia Económica / Journal of Iberian and Latin American Economic History
dc.identifier.publicationvolume Año XXVIII
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