Palabras clave:
Education
,
Latin America
,
Grade distribution
,
Public spending
,
Educación
,
América Latina
,
Distribución de la matrícula
,
Gasto público
Derechos:
Atribución-NoComercial-SinDerivadas 3.0 España
Resumen:
This paper studies the expansion of mass education in Latin America
in the twentieth century from a global comparative perspective. The paper
argues that expansion in terms of enrolment and attainment levels was quite
impressive. A comparative analysis of tThis paper studies the expansion of mass education in Latin America
in the twentieth century from a global comparative perspective. The paper
argues that expansion in terms of enrolment and attainment levels was quite
impressive. A comparative analysis of the grade enrolment distribution demonstrates,
however, that the rapid expansion of primary school enrolment
did not correspond with an equally impressive improvement in educational
quality. The persistently large tertiary education bias in public education
spending suggests that part of the poor quality performance is related to a
lack of fiscal support for primary education and that the political economy
explanation for educational underdevelopment, as advanced by Engerman,
Mariscal and Sokoloff for the 19th century, still applied to Latin America during
most of the 20th century.[+][-]
Este artículo estudia la expansión de la enseñanza básica en América
Latina durante el siglo XX desde una perspectiva mundial y comparativa. El
trabajo argumenta que los niveles y la expansión, en términos de matrícula,
fue bastante notable. Sin embargo, elEste artículo estudia la expansión de la enseñanza básica en América
Latina durante el siglo XX desde una perspectiva mundial y comparativa. El
trabajo argumenta que los niveles y la expansión, en términos de matrícula,
fue bastante notable. Sin embargo, el análisis comparativo del grado de distribución
de la matrícula demuestra que dicha expansión no se corresponde
con mejoras equivalentes en la calidad de la educación. El persistente sesgo
del gasto público en educación terciaria sugiere que la explicación de su
baja calidad está relacionada con las carencias del financiamiento público
de la educación primaria. Esto implica que la tesis de economía política sobre
el subdesarrollo educativo de América Latina que proponen Engerman,
Mariscal y Sokoloff para el siglo XIX, se mantiene durante la mayor parte del
siglo XX.[+][-]