Internet ha modificado profundamente la relación que siempre ha existido entre el conocimiento establecido y la opinión pública. Ha propiciado la aparición del ciberrumor: cualquiera puede subir su opinión respecto a cualquier asunto a la web. Estos rumores inInternet ha modificado profundamente la relación que siempre ha existido entre el conocimiento establecido y la opinión pública. Ha propiciado la aparición del ciberrumor: cualquiera puede subir su opinión respecto a cualquier asunto a la web. Estos rumores infundados pueden ser más efectivos que los mensajes de los verdaderos expertos. Se crea lo que se denomina contraconocimiento, un fenómeno emergente en la sociedad red. Mucho contraconocimiento es inofensivo: que la reina de Inglaterra es extraterrestre o que Elvis Presley está vivo. Pero otro es muy dañino. Este artículo estudia cómo el contraconocimiento usa una base científica para conseguir credibilidad. Analiza varios casos controvertidos, como vacunas y gripe A, cáncer y teléfonos móviles, etc. Y cuantifica qué información puede obtenerse si usamos para informarnos Googleweb, Googleblog o Youtube. Se observan diferencias sustanciales entre los distintos canales, aunque puede generalizarse que la información procedente de la pseudociencia es más abundante de lo que podría pensarse. Se analizan cuáles son los parámetros para que una historia triunfe en la red-independientemente de su verosimilitud -y se recomienda que las universidades sean más activas en contrarrestar el mensaje pseudocientífico.[+][-]
Internet has modified in deep the traditional relationship between academic knowledge and public opinion.
It has developed the cybergossip:
a word which means everybody can write what ever they want in
the web even without an academic approach. Many of the Internet has modified in deep the traditional relationship between academic knowledge and public opinion.
It has developed the cybergossip:
a word which means everybody can write what ever they want in
the web even without an academic approach. Many of the gossips that go round the web are harmless,
such as Elizabeth the Queen is an alien or Elvis Presley is still alive. However, the gossips with a scientific
background are harmful because the scientific credibility acts as guarantor of the gossip. This is defined
as counterknowledge, an emerging trend in network society. The online public opinion believes in
them. This article analyzes some “case study” of this type of gossip. Sometimes theses cybergossips
could be more valuable in
terms of effectiveness to persuade populationthan
the real expertise messages
spread out by university professors and their webs. This article analyzes some controversial case studies,
such as vaccine and A Flu or the relationships between cancer and mobiles, among others. We study
which information we can obtain if use different paths for finding it such as Goolgeweb,
Goolgeblog
and Youtube. We can detect some differences among them. Nevertheless we can generalize that there is
much more information about pseudoscience than proper science itself. We point out which parameters
are interesting for getting a good position in the web. We recommend that universities should use web
techniques as videos in Youtube or lecture’s blogs for disseminate the scientific thoughts and the academic
approach among the online public opinion. Academician should counteract the pseudoscientific approach
which is dominant in the web.[+][-]