Alfabetización en la información y bibliotecas escolares: una experiencia en la comunidad de Madrid

e-Archivo Repository

Show simple item record

dc.contributor.author Marzal García-Quismondo, Miguel Ángel
dc.contributor.author Cuevas Cervero, Aurora
dc.contributor.author Colmenero Ruiz, María Jesús
dc.contributor.author Calzada Prado, Francisco Javier
dc.date.accessioned 2011-06-30T09:33:57Z
dc.date.available 2011-06-30T09:33:57Z
dc.date.issued 2004-08
dc.identifier.bibliographicCitation IFLA Council and General Conference World Library and Information Congress. 70th IFLA General Conference and Council. 22-27 August 2004. Buenos Aires, Argentina
dc.identifier.uri http://hdl.handle.net/10016/11664
dc.description.abstract Una tarea muy ligada a la labor del documentalista, desde una perspectiva histórica, ha sido el apoyo a las políticas de alfabetización, del mismo modo ha sido una constante en España el empeño por establecer las Bibliotecas Escolares en el sistema educativo. La Sociedad de la Información y sus medios para acceder y representar el conocimiento ha desarrollado un nuevo modo de leer y escribir, una nueva alfabetización más próxima al quehacer documentalista, information literacy, alfabetización de la información. En esta comunicación realizamos una semblanza de la Hª de las Bibliotecas Escolares en nuestro país y exponemos las líneas de trabajo y los primeros resultados del Seminario de Investigación y aplicación experimental “Las Bibliotecas Escolares y la Alfabetización en la Información.
dc.description.abstract A task closely linked to the work of the specialist in documentation sciences, from a historical perspective, has been the support to the policy of literacy, and, in the same way, the determination in Spain to set up School Libraries in the educational system. The Information Society and its means to accede and represent knowledge has developed a new pattern for reading and writing, a new education closer to the chore of the documentation sciences, “Information Literacy”, education of the information. In this communication we tackle a biographical out line of the history of School Libraries in our country and we lay out the working lines and the first results of the Seminary of Research and experimental application School Libraries and information literacy. The interest of this contribution lies in offering a group working vision between entities far from each other at times, School and University. From the research in progressive line, Information Literacy we show the very important role that the Documentation can play in a School Library completely adapted to the new technological environments and to the increasing needs of the community of users and generated by the Knowledge Society
dc.format.mimetype application/pdf
dc.language.iso spa
dc.publisher IFLA
dc.rights Atribución-NoComercial-SinDerivadas 3.0 España
dc.rights.uri http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/es/
dc.subject.other Alfabetización en información
dc.subject.other Historia de las Bibliotecas Escolares
dc.subject.other Information literacy
dc.subject.other History of school libraries
dc.title Alfabetización en la información y bibliotecas escolares: una experiencia en la comunidad de Madrid
dc.type conferenceObject
dc.description.status Publicado
dc.relation.publisherversion http://archive.ifla.org/IV/ifla70/papers/114s-Marzal.pdf
dc.subject.eciencia Biblioteconomía y Documentación
dc.rights.accessRights openAccess
dc.type.version publishedVersion
dc.relation.eventdate 27 al 27 de agosto de 2004
dc.relation.eventnumber 70
dc.relation.eventplace Buenos Aires, Argentina
dc.relation.eventtitle IFLA Council and General Conference World Library and Information Congress. 70th IFLA General Conference and Council
dc.relation.eventtype ponencia
 Find Full text

Files in this item

*Click on file's image for preview. (Embargoed files's preview is not supported)


The following license files are associated with this item:

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record