Publication:
Primary education and fiscal policy in Mid-19th century Chile: In search of a balance

dc.contributor.authorCouyoumdjian, Juan Pablo
dc.date.accessioned2013-10-04T09:16:13Z
dc.date.available2013-10-04T09:16:13Z
dc.date.issued2008
dc.description.abstractEn este trabajo examinamos una propuesta sobre la organización de un sistema de instrucción primaria en Chile presentada por el entonces diputado Manuel Montt. Este proyecto representó una iniciativa muy anhelada en favor de la difusión de la educación en Chile, a la vez que involucró un diseño organizacional bastante radical. En la medida que el proyecto incluía consideraciones relativas al financiamiento del sistema, éste parece también relevante en cuanto al tema de la organización de la estructura fiscal de Chile. Aunque la propuesta de Montt fue finalmente desechada, las discusiones que ella suscitó constituyen un marco muy ilustrativo para debates fundamentales respecto de las bases de un sistema fiscal en el Chile del siglo XIX.es
dc.description.abstractIn this paper we examine a proposal regarding the organization of the system of primary education in Chile submitted by then Deputy Manuel Montt. This project represented a long overdue initiative in support of the diffusion of education in Chile and a radical way of viewing its organization. To the extent that this project included considerations regarding the funding of this system, it also seems relevant to the organization of Chile’s fiscal framework. Although Montt’s proposal was ultimately discarded, the related discussions represent an interesting setting for fundamental debates regarding the foundation of the fiscal system of 19th century Chile.en
dc.description.statusPublicadoes
dc.format.extent27es
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.identifier.bibliographicCitationRevista de Historia Económica / Journal of Iberian and Latin American Economic History, Año XXVI, otoño 2008, n. 2, pp. 145-172es
dc.identifier.issn0212-6109
dc.identifier.publicationfirstpage145es
dc.identifier.publicationissue2es
dc.identifier.publicationlastpage172es
dc.identifier.publicationtitleRevista de Historia Económica / Journal of Iberian and Latin American Economic Historyes
dc.identifier.publicationvolumeAño XXVIes
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/10016/17633
dc.language.isoenges
dc.publisherUniversidad Carlos III de Madrid. Instituto Laureano Figuerolaes
dc.rightsAtribución-NoComercial-SinDerivadas 3.0 España*
dc.rights.accessRightsopen accesses
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/es/*
dc.subject.ecienciaEconomíaes
dc.subject.ecienciaHistoriaes
dc.subject.jelN36
dc.subject.jelN46
dc.subject.jelH11
dc.subject.jelI28
dc.subject.otherChilees
dc.subject.otherHistoria económicaes
dc.subject.otherEduaciónes
dc.subject.otherPolítica fiscales
dc.titlePrimary education and fiscal policy in Mid-19th century Chile: In search of a balancees
dc.typeresearch article*
dc.type.hasVersionVoR*
dc.type.reviewPeerReviewed
dspace.entity.typePublication
Files
Original bundle
Now showing 1 - 1 of 1
Loading...
Thumbnail Image
Name:
primary_couyoumdjian_2008.pdf
Size:
119.86 KB
Format:
Adobe Portable Document Format