GPS transmitter implemententation through a Software Defined Radio Platform

2016-09-22
2016-10-10
The current project consists in a simple GPS transmission system design that imitate a satellite one and it is based on LabVIEW. Moreover, this technology objectives are related to education and it offers a required introduction about the Global Positioning System in order to understand all the variables that are sent by the transmitter in the GPS packet. The platform permits the configuration of the GPS messages and simulation, taking into account a receptor developed that has been developed at the same time. The tool objective is to be an test-bench and an intuitive and easy to use demonstration tool. It will be seen that this project is very interesting in terms of specific education and even for students with a little curriculum in order to understand the protocol and grow in some important skills as critical thinking and decision-making. It will be seen also that a GPS satellite can be done with LabVIEW’s USRP technology in some way.
El presente proyecto consiste en el diseño de un sistema de transmisión GPS simple (imitando uno satelital, pero limitándolo) usando LabVIEW. Además, esta tecnología cuyos fines están relacionados con la educación ofrece una necesaria introducción al Sistema de Posicionamiento Global en pos de la comprensión de los parámetros mandados por el transmisor en el mensaje GPS. La plataforma permite la configuración de mensajes GPS y la simulación, a vista de un receptor preparado. La herramienta busca ser un área de pruebas y demostraciones de uso fácil e intuitivo para el usuario. Se podrá observar que éste es un proyecto interesante en términos tanto de educacion específica como para estudiantes con una base educacional más baja pues permite entender bien el protodolo e incluso desarrollar capacidades en pensamiento crítico o en toma de decisiones. Se podrá ver, finalmente, que, de alguna forma, se puede desarrollar un satélite GPS a partir de la tecnología USRP de LabVIEW.
LabVIEW, Global Positioning Service (GPS), Software Radio Defined Platform