Publication:
Irán-India, relaciones cinematográficas: una revisión histórica del filmfarsi

Loading...
Thumbnail Image
Identifiers
Publication date
2022
Defense date
Advisors
Tutors
Journal Title
Journal ISSN
Volume Title
Publisher
Universidad Miguel Hernández. Periodismo
Impact
Google Scholar
Export
Research Projects
Organizational Units
Journal Issue
Abstract
Este estudio es una revisión de la historia del cine popular iraní en sus años de formación después de la llegada del sonoro. Conocido como filmfarsi, este cine se estructura mediante una relación con el cine indio, particularmente procedente de Mumbai. Se abordan los eventos históricos que posibilitan el traspaso desde India a Irán, un nuevo conocimiento, una nueva fórmula de creación fílmica de enorme recepción popular. Será objeto de una exploración historiográfica, la creación de los primeros filmfarsi, desde los primeros contactos entre los cineastas artesanos de ambos países en la década de 1930, hasta los casos paradigmáticos como Sangam (Ray Kapur, 1964) y El tesoro de Gharun (Gany-e Gharun, Siamak Yasami, 1965), películas que marcan un punto de inflexión en la historia del cine iraní. Además, el texto examinará las coproducciones irano-indias que, aunque escasas, muestran la colaboración profesional entre ambos países que resultan en tendencias estéticas y narrativas comunes.
The main goal of this study is to revisit the Iranian popular cinema in its formation years after the arrival of sound films. Known as Filmfarsi, this film style is structured in constant relation with Indian cinema, particularly productions made in Mumbai. Some historical events will be addressed, those that made possible trespassing knowledge from India to Iran about a new formula of filmmaking with huge popularity. There will be explored, therefore, from the first contact between the artisan filmmakers of both countries in 1930s, to the paradigmatic cases of Sangam (Raj Kapoor, 1964) and Qaroon’s Treasure (Ganj-e Gharoon, Siamak Yasami, 1965) as the films that mark a turning point in Iranian film history. Furthermore, the film co-production projects between the two countries will also be examined, which, although scarce, show professional collaborations that result in the common aesthetical and narrative trends.
Description
Keywords
Bollywood, Cine iraní, Film Farsi, Film Hindi, Film Masala, Film Industry, History of Cinema, Iranian Cinema, Indian Cinema
Bibliographic citation
Zahedi, Farshad (2022). Iran-India, film relationships: a historical review of filmfarsi. Miguel Hernández Communication Journal, Vol. 13 (2), pp. 451-470